Viktökning av antipsykotika

Mer
14 år 2 veckor sedan #286842 av Admin1
Svenska Psykiatriska Föreningen har kommit med riktlinjer för att minska risken för viktökning av antipsykotika.

Läs riktlinjerna här:
www.svenskpsykiatri.se/documents ... olrisk.pdf

Bättre förebyggande arbete:

• Alla patienter som påbörjar behandling med antipsykotisk medicinering ska informeras om risken för viktökning och hur viktökning kan förebyggas. Informera med patientens samtycke gärna även närstående och eventuella boendestödjare.

• Alla patienter som medicinerar med antipsykotisk medicinering bör erbjudas en hälsoprofil/hälsosamtal där huvudfokus ligger på en dialog om levnadsvanor. Detta ger samtidigt en kartläggning av riskfaktorer. Ett hälsosamtal genomförs på c:a 1 timma, förslagsvis av psykiatrisjuksköterska.

• Uppföljning bör ske åtminstone årligen. För många patienter krävs sannolikt tätare kontakter än så om påverkan på livsstilsfaktorer ska kunna ske. Ett pedagogiskt formulär som patienten fyllt i hemma och tar med vid besöket kan underlätta registrering och samtal om levnadsvanor.

• Rökavvänjning bör prioriteras för denna grupp, speciellt för personer som också har andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom.

Kontroller för att upptäcka störningar i ämnesomsättningen

För att tidigt identifiera en metabol störning i syfte att förhindra eller försena en fortsatt sjukdomsprocess och därmed undvika signifikant viktökning eller utveckling av diabetes.

Patientansvarig psykiater ansvarar för att upptäcka och initiera åtgärder mot metabol störning hos denna patientgrupp. Varje psykiatrisk klinik bör ha en rutin för screening av metabola riskfaktorer hos denna patientgrupp

Ett vanligt första symptom på metabol påverkan är viktuppgång, vilken är en riskfaktor för försämrade blodfetter, utveckling av typ 2 diabetes eller hypertoni.
Mer
14 år 2 veckor sedan #286863 av Geta
Svar från Geta i ämnet Viktökning av antipsykotika
Vad bra att uppmärksamma metabola risker med antipsykotika.
Förr så struntade psykiatrin blankt i detta.
Mer
14 år 2 veckor sedan #286878 av nattbarn
Ja, när jag gick upp av min epilepsimedicin så bytte de genast, går man upp av antipsykotiska är det ingen som bryr sig. De bryr sig inte ens om att jag kräks upp allt jag äter bara för att jag är överviktig.
Mer
14 år 2 veckor sedan #286963 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktökning av antipsykotika
Epilepsimedicinen kanske skrevs ut av en neurolog, som kanske är mer försiktiga mot viktökning än vad psykiatrerna är. Psykiatrerna är kanske vana vid viktökning, eftersom Hibernal som kom som första preparat på 50-talet hade ganska hög viktökning.