Självmord vanligare efter förälders självmord

Mer
13 år 11 månader sedan #290079 av Tikki
En ny stor svensk-amerikansk studie visar att människor som under uppväxten varit med om att en förälder tagit livet av sig löper upp till tre gånger större risk, jämfört med resten av befolkningen, att senare själva dö genom självmord.

Undersökningen bygger på svenska registerdata från 25 års tid och omfattar uppgifter från totalt en halv miljon svenskar. Sambandet mellan föräldrars och barns självmord handlar med största sannolikhet om både sociala och genetiska faktorer, enligt studieförfattaren Bo Runeson, professor i psykiatri vid Karolinska Institutet i Solna samt överläkare vid St Görans sjukhus i Stockholm.
– Det kan vara så att man ärver den depressionsbenägenhet som funnits hos föräldern, säger Bo Runeson.
– Eller också är det en annan väg som vi tror är viktig och det är att man har personlighetsdrag av impulsmässighet, svårigheter att hantera aggressivitet. De sakerna kan ligga bakom ett överförande av problemet från förälder till barn.

Kunskapen om sambanden mellan vuxna, barn och självmord, säger Bo Runeson, är viktig att ta till sig inom vården eftersom barnen ibland faktiskt glöms bort.
– När människor vänder sig till oss efter att de har förlorat någon, låt oss säga att det är en maka som förlorat sin man i självmord, bör vi vara uppmärksamma på att det finns barn som också har behov av stöd.

Källa: Sveriges radios nätupplaga 2010-04-22 © Netdoktor.se Jerker Elfström
  • anonym
  • Besökare
  • Besökare
13 år 11 månader sedan #290098 av anonym
Den eviga frågan: Arv eller miljö eller båda?

Båda säger nog alla idag, men proportionerna kommer säkert fortsätta att diskuteras länge än.
Mer
13 år 11 månader sedan #290106 av Geta
Självmord kan smitta-inte bara anhöriga utan grannar och närstående
i hela samhället där man bor.
Bo Runesson har jag träffat som läkare för många år sedan när han
var ny i branschen.
Mer
13 år 11 månader sedan #290154 av skord
behövs det 25 år & en halv miljon för att konstatera det?


det är ju självklart.


på en sekund säjer jag att risken stiger med 93, 14 %
Mer
13 år 11 månader sedan #290377 av MsTibbs
De sa så i dokumentären från psyk, om bipolär:

"Ta inte livet av dig, för då är det ditt barn som sitter här om några år."
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 11 månader sedan #290406 av Jocke
Jag tror snarare att missbruk blir en följdverkan av förälderns självmord. En del missbrukar ofta på ett farligt sätt som kan leda till överdos som nog är en kemiskt självmord, därför att man ofta inte är helt medveten om vad man stoppar in i kroppen eller att preparaten har behandlats på fel sätt så att det blir rena giftet vid intag.

Men jag tror att den största gruppen är barn som upptäcker sina anhöriga. Men jag tror saknaden blir för stor för den ene parten när den andra parten mördas också är en relativt stor grupp.

Vars är världen på väg?