Astra Zeneca får böta 3,7 miljarder

Mer
13 år 11 månader sedan #291610 av Admin1
Det är ganska många läkemedelsföretag som fått böta på senare tid på grund av felaktig marknadsföring i USA och jag har för mig att Zyprexa också har drabbats av detta.
Mer
13 år 11 månader sedan #291687 av aspie
Om jag kommer rätt ihåg, var antalet diabetesfall grunden till åtalet.

Diabetesrisken med Zyprexa är större än med de flesta andra medicinerna, det är ett faktum. Det kan ändå helt hållas under kontrol med regelbundna blodprov, vi i familjen kollar flera gånger om året trots att värden har varit bra, det vanliga fastavärdet minst var tredje månad och långtidsblodsockret ett par gånger om året. Ifall det blir en försämring och man omedelbart byter medicin, "hinner" man inte insjukna i diabetes, hörde jag av en erfaren läkare.

Det är bra att själv vara aktiv och påminna läkaren, en bekant till mig som har en anhörig på Zyprexa, var bekymrad över att det kollas för sällan, en gång per året ellet något i den stilen. Fördelar med Zyprexa har vägt mera, men det är bra att ha plan B) och namnet på en eventuell nästa medicin i bakfickan ifall trenden skulle försämras och medicinbytet skulle bli aktuelt.

Felet som Lilly gjort är att den inte har informerat tillräckligt om biverkningarna, och inte grundat rehabiliterings- motions- och dietgruppverksamhet i flera länder. I något land hade Lilly dock gjort det. (Admin, var det Sydafrica (?), där kanske inte finns så många användare att det går att ordna gratisevenemang?)

Jag har själv aldrig prövat Zyprexa men jag har från nära håll följt hur människor mår bra av det. Jag har även en envis typ i bekantskapskretsen som fortsätter med Zyprexan trots att hon har fått diabetes, och läkare har försökt övertala henne att byta medicin, hon har schitzofrenidiagnos men har inte varit psykotis på 15-20 år. Det tycker jag går kanske för långt, å andra sidan vet jag inte om diabetes försämras med behandlingen.

Zyprexa är en intressant medicin, jag har bättre uppfattning om den än tidigare. Jag skulle gärna pröva den bara för att veta om man mår bättre, och på vilket sätt man mår bättre med den. Min läkare har dock vägrat att skriva ut det åt mig eftersom jag aldrig varit psykotisk (åtminstone enligt vad man vet).
Mer
13 år 11 månader sedan #291753 av maktlös
FDA är skitnoga och hårda.

När jag jobbade med AZ en gång i tiden så var det FDA skräck. Inte för att AZ gjorde något fel utan för att dem INTE skulle göra några fel. Man var pedant så in i helvete med allt som kunde slås ned på. Detta just pga höga bötesbelopp, indragna tillstånd etc.

Jag började min karriär tillsammans med andra trevliga kollegor på ett stort blått företag som om man tar -1 betingar det onda i en datamaskin ( lite gåta här ) =). Vi fick väldiga krav på oss att kvalitetscertifiera och registrera all maskinvara och mjukvara och man var väldigt noga med testning för maskiner som var knutna till produktion. Detta för att allt som hade med produktionen att göra har även FDA med att göra. Allt skulle vara prickfritt.

Man ville inte tumma på kvaliteten någon stans när det gällde produktionen av läkemedel.
Mer
13 år 11 månader sedan #291880 av Admin1
Zyprexa har fått betala 1,7 miljarder dollar för att man i USA har felaktigt marknadsfört preparatet mot demens.

När det gäller diabetesrisken med Zyprexa, så är det viktigt att minnas att diabetesrisken är förhöjd vid schizofreni och bipolär även helt utan antipsykotika. Det är förmodligen mindre risk för diabetes av Zyprexa vid andra sjukdomar och stor viktökning är säkert ett varningstecken för diabetes där.

Nästa år går patentet ut för Zyprexa och det kommer bli billigt.