Gen bakom schizofreni

Mer
18 år 7 månader sedan #22059 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Gen bakom schizofreni
Det har gjorts försök på små apbebeisar. Dessa fick välja en kall plåtko som gav dem mjölk, eller en mjuk gosig nalle modell större att ty sig till.

Naturligtvis valde de den som var mjuk och gosig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 7 månader sedan #22096 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Gen bakom schizofreni
Jo för mig handlar schizofreni just om det, bristen på kärlek. Att just jag växte upp i sådana förhållanden att det inte fanns något rum för kärlek och ömhet är självfallet tråkigt för mig.
Men bara för att man hittat svaret på gåtan så blir det inte lättare för det. Kärlek är inte nåt man kan framkalla hursomhelst. Men något som jag har läst mycket om är att bristen på kärlek ofta går från generation till generation i vissa släkten.
Något som jag ser i min egen släkt. Där man aldrig visar sina känslor utan bara sväljer så hårt man kan och sedan försöker gå vidare, utan någon tröst eller kärlek.
Vad detta beror på har jag inte funderat så mycket över. Tuffa levnadsvillkor bakåt i tiden kan nog spela en stor roll antar jag? Men jag har ingen aning.

mvh Fredrik
Mer
18 år 7 månader sedan #22099 av silverseven
Svar från silverseven i ämnet Gen bakom schizofreni
Cullberg skriver i sin bok psykoser att mycket talar för att missförhållanden i både den tidiga och den sena barndomen förstärker en biologisk sårbarhet för att utveckla schizofreni.

Dock har många schizofrena personer haft en barndom som faller helt inom det "normala"

/S
Mer
18 år 7 månader sedan #22105 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Gen bakom schizofreni
För min egen del har jag svårt för att se min schizofreni som en hjärnskada. Men det är säkert olika för olika personer.
Mer
18 år 7 månader sedan #22138 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Gen bakom schizofreni
Ja, det är väl känt sedan länge att det är en genetisk sjukdom.
Har man fått den så är det bara att lära sig leva med den eftersom den är mycket oförutsägbar.
Som jag nog tidigare skrivit, tror jag, har jag alltid haft min i olika skepnader. En del perioder är ganska jobbiga medan andra är något lättare. Men den finns hela tiden med i bilden.
Mer
18 år 7 månader sedan #22149 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gen bakom schizofreni
Jag har läst att bara 40 % av de som får schizofreni har en släkting med sjukdomen. Den ärftliga komponenten i schizofreni är inte så stark som man trott tidigare. Ett exempel har man en mamma med schizofreni så är risken att man skall få sjukdomen 10 %. För enäggstvillingar är risken att den andre skall också få schizofreni bara 50 % trots att de har identiska gener.