subkliniska psykossymtom förgår psykos

Mer
12 år 6 månader sedan #428420 av Isa-Alise
Klinisk psykos har oftast föregåtts av flera subkliniska psykossymtomssepisoder. I en åttaårig studie såg man att ju fler sådana episoder en person hade, ju större var risken att få en psykos.

schizophreniabulletin.oxfordjour ... 1/84.short
Mer
12 år 6 månader sedan #428424 av Geta
Inte kommer första, riktiga allvarliga psykosen som en blixt från klar himmel.
Mer
12 år 6 månader sedan #428427 av Isa-Alise
Nej, visst är denna forskning ganska självklar!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 6 månader sedan #428434 av Jocke
Man har många små incidenter innan verklighetsfrånvändandet kommer, fortfarande i dag så händer det att jag åsamkar små eller medelstora blessyrer hos andra. Det finns händelser som sätter spår även i mig pga andras reaktion mot mina konstigheter. Om det kallas flash-backs vet jag inte, men ofta inser jag inte proportionerna innan jag får sota för mina tillgodohavanden IRL. Har nog bara erfarit explosiva psykoser, som ofta får ett långt eftermäle.

Men jag gillar inte tyckandet i hur man ska leva, fortfarande tycker jag det är svårt att fråga om vad som har skett över mitt huvud, kanske för att det inte ska se ut som att jag vore dum i huvudet, men likafullt inträffar den olyckan ofta.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 6 månader sedan #428438 av Geta
Problemet är att när man söker läkare för sina symtom innan den första, allvarliga psykosen bryter ut så ignoreras det av läkaren. Jag sökte just för det men fick recept på valium och en flaska stärkande vin. Dessutom skulle jag skaffa en kam och bryta av en tagg varje dag, då jag gick på en jobbig utbildning.
Mer
12 år 6 månader sedan #428440 av Isa-Alise
Inte speciellt hjälpsamt! Hoppas ungdomar idag får ett bättre bemötande än så...