Churchill bipolär ( Svenska Dagbladet)

Mer
12 år 3 månader sedan #454348 av Geta
Ledarskap är inget för fullt friska. Ett visst mått av sjuk fantasi är bra.
www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 768619.svd
Mer
12 år 3 månader sedan #454360 av Admin1
Väldigt intressant artikel! Rekommenderas.
Mer
12 år 3 månader sedan #454362 av vill-vara-med
Är själv skeptisk till att kalla Churchill´s "åkomma" för bipolär sjukdom.

Han har inte vad jag vet begått några grova/fatala misstag under sina maniska "skov" och inte heller varit så deprimerad dvs handlingsförlamad som man normalt blir som bipolär.

Har inte heller hört berättas något om att han blev "inspärrad" under några "skov" som förr var det enda sättet att hålla personen under uppsikt för att denne inte skulle ta sitt liv eller förstöra sitt liv på annat sätt.

Ni får gärna rätta mig om jag har fått fel information.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 3 månader sedan #454374 av Jocke
Jag tycker efter att ha läst artikeln, att eftervärlden nog har en ganska sund inställning till Churchill. Vi kan nog alla komma överens om att Churchills livsuppgift var som ledare för en krigförande nation, hans andra period som premiärminister var tydligen mindre lyckad. Bipolaritet kan starkt misstänkas i Churchills fall, men en godartad sådan. Sjukdomen var alltså en tillgång för honom, sjukdomar är i allmänhet destruktiva. Hans alkoholförtäring tycker man borde ha varit en negativ faktor, men det som gjorde honom till ett geni under krigsåren var att han hade en förmåga att välja sina tillfällen när han skulle visa sin kapacitetsmönster i olika sammanhang. Han var heller inte riktigt lyckad som krigsminister under första världskriget, det var slaget vid Gallipoli som drog ned hans betyg. Men är bipolära de bästa ledarna i krissituationer, bör det poängteras? Men bipolära har väl oftast ngt som heter panikångest?
Då brukar man bli mobbad i det skedet, men kanske självmedicineringen gav en bra effekt på honom?

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 3 månader sedan #454379 av vill-vara-med
Om Churchill´s "åkomma" ska kallas för för bipolär sjukdom hur många är då bipolära?
Mer
12 år 3 månader sedan #454380 av Geta
En person med bipolär sjukdom brukar sällan vara lika funktionshindrad som en person med schizofreni.