Dokument inifrån: Stulen Barndom

Mer
18 år 4 månader sedan #28186 av Abzu
Jag har precis sett dokumentären "Stulen barndom" på SVT2.
Nu mår jag illa och skakar.
Den handlade om barnhem i Sverige och några svenska män som suttit på barnhem intervjuades. Alla kunde inte intervujas, då många av dem dött för tidigt pga av alkohol, droger och självmord.
En av männen som intervjuades tog sedan sitt liv.
Man fokuserade på ett enda barnhem, där barnen vittnade om systematisk misshandel och ibland även sexuella övergrepp.

Var det någon mer som såg dokumentären?
Att barnhems barn säkert inte har eller har haft det lätt är det väl ingen som tror, men att det skulle ha varit så jävla illa trodde jag faktiskt inte.
Jag börjde gråta när jag såg programet och tanken slog mig, att om det var så illa för barnen på barnhemmet, hur var det inte då för dom som satt på mentalsjukhus?!
Mer
18 år 4 månader sedan #28207 av Tikki
Jag har inte sett den men ska se reprisen. En del saker kan vara jobbiga att se. Det finns en dramadokumentär som heter Barn utan kärlek. Mycket bra men jag rekomenderar inte att se den själv.
Kramiz
Mer
18 år 4 månader sedan #28228 av Isa-Alise
Långt tillbaka var det ren misär på mentalsjukhusen... jag har läst om avdelningar med sluttande jord golv där folk smutsen rann... och senare om vidriga behandlingar som lobotomier och insulin chocker... sedan jättehöga doser neuroleptika som gav fruktansvärda biverkningar... psykiatrihistoria är en mörk historia... det är tur att det har blivit bättre...