Vad gör läkarna i Sverige? (Läkartidningen)

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
11 år 4 månader sedan #537449 av Geta
Sverige ligger i topp när det gäller antalet läkare men i botten när det gäller antalet
läkarbesök per person:
www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=18955
Mer
11 år 4 månader sedan #537451 av Mammuten
Har inte läst artikeln du länkar till, men spontant tänker jag att det i svenska läkarkåren så anses forskning väldigt meriterande, så jag gissar att det är något som många läkare håller på med. Jag har många vänner som är läkare och även bland dem som är "ute bland patienter" är det många som ägnar någon dag i veckan åt forskning.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
11 år 4 månader sedan #537452 av Geta
Så det är förklaringen? Kan det inte vara så också att många arbetar som stafettläkare som sällan träffar patienter utan bara är ett transportkompani för att skriva ut recept på mediciner. Kan det inte vara bra med klinisk forskning där läkare träffar patienter?
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #537458 av Guest
Geta,

Exakt så är det tyvärr.
Mer
11 år 4 månader sedan #537536 av Admin1
Nej, det är inte forskning som gör att det är så få patientbesök utan det är nog att man jobbar på fel sätt. T.ex en svensk kirurg opererar 8 timmar per vecka, medan en amerikansk kirurg opererar 25 timmar per vecka. En svensk sjukhusläkare har nog i genomsnitt bara 2 patienter per dag. Tiden går nog åt till administration och sammanträden.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
11 år 4 månader sedan #537538 av Geta
De dricker kanske mest kaffe :lol: - ett påstående som övrig vårdpersonal får höra om sig själva.