Rökning största cancerrisken

Mer
11 år 4 månader sedan #538304 av koi
Svar från koi i ämnet Rökning största cancerrisken
Jag rökte i 5 år och slutade. Det var drygt 20 år sedan. Jag kan fortfarande känna känslan i kroppen när jag ser andra röka. Kroppen minns. Att sluta röka är bland det svåraste som finns. Du är jätteduktig och stark nisse! Två månader, det är bara att fortsätta så, ge inte efter.
Mer
11 år 4 månader sedan #538311 av Nissegossen
koi, jag vet! Tack för peppning, jag har dock försökt sedan förra året att på allvar sluta röka, så jag är van. Första tiden hade jag nässpray, det enda nikotinhjälpmedel som är recept belagt, då det är förknippat med tillvänjningsrisk. Det gav omedelbar tillfredsställelse efter 3 sec.

Jag fick återfall i förra sommaren. På hösten i månadsskiftet okt nov blev jag sjuk i influensa och tog den gamla nässprayen som fortfarande fungerade och den snus jag sparat i en dosa, som ju då var gammal. Gick igenom sjukdomen och rökte ingen cigg på en månad och gick igenom vintern med enstaka bloss på cigg. Fick återfall under våren, sommaren i år och är nu sedan 2 mån helt rökfri, jag ger mig inte! Men det är helsjukt det sug jag känner idag! Fan!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #538312 av Nissegossen
Det gick 3 virusstammar förra året och på våren fick jag den andra och den sista var svininfluensan och den var jag vaccinerad mot. Hade jag inte lagt av i förra året, betvivlar jag att jag levt idag, samt att med den influensa jag fick i våras, då jag också var rökfri, tror jag att jag klarade livet tack vare att jag då inte rökte. Jag tillhör de som ligger i riskzonen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 4 månader sedan #538313 av Nissegossen
Jag har rökt i sammanlagt bortåt 45 år, kontinuerligt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 4 månader sedan #538326 av Guest
Svar från Guest i ämnet Rökning största cancerrisken

Mammuten skrev: Däremot kan själva nikotinet vara bra för en del schizofrena, inte minst mot negativa symptom.

Det forskas för att ta reda på exakt vilka mekanismer i nikotinet för att kunna få fram mediciner som har liknande mekanism men inte är lika betoendeframkallande. Men tills de medicinerna finns kan det alltså vara vettigt att fortsätta med nikotin - men utan att röka. Snus, tuggummin och plåster är bättre för ur hälsosynpunkt.

Nikotinet har också en del negativa biverkningar, och om dessa uppvägs av det positiva vet jag inte. Men att få i sig nikotin utan tjära och koloxid är i alla fall betydligt bättre!

/snusar som en borstbindare


Att många schizofrena nyttjar nikotin tror jag beror på att nikotin stimulerar belöningssystemet nämligen dopamin som de flesta antipsykotika påverkar negativt och sänker halten av ämnet.
Mer
11 år 4 månader sedan #538338 av Mammuten
Leif,

Det måste vara andra mekanismer som också spelar in. Forskningen tyder på att nikotin även kan hindra schizofreni från att bryta ut, hos personer med ökad känslighet:
www.schizophrenia.com/prevention/nicotine.html

De personerna har ju inte någon dopaminblockad skapad av antipsykotika.