Växande antal diagnoser skapar nya identiteter (SR)

Mer
10 år 7 månader sedan #607081 av Geta
Från Filosofiska rummet idag 17.00 i P1:
sverigesradio.se/sida/avsnitt/24 ... gramid=793
Mer
10 år 7 månader sedan #607087 av Admin1
Många med schizofreni vet inte om att de har sjukdomen. Enligt en italiensk undersökning, så vet inte 70 % av de med schizofreni att de har sjukdomen. Antagligen vill psykiatrikerna undvika depression, som en schizofrenidiagnos kan framkalla. Det finns folk, som menar att det är schizofrenidiagnosen som skapar problemen, men det tror jag inte på, eftersom många inte vet om sin diagnos och därför inte lider av den.

Sedan finns det ju personer med schizofreni, som saknar sjukdomsinsikt och anser sig friska, men trots att det anser sig friska, så betraktas de som de sjukaste av omgivningen. Detta stöder heller inte att diagnosen skapar problemen.
Mer
10 år 7 månader sedan #607105 av Nissegossen

Geta skrev: Från Filosofiska rummet idag 17.00 i P1:
sverigesradio.se/sida/avsnitt/24 ... gramid=793

Den som skrivit artikeln vet själv inte ett jota. Personen stavar aspergers med asbergers...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 7 månader sedan #607107 av Geta
Det är väldigt få som vet hur Aspergers syndrom stavas. Till och med på Aspergerforumet stavas det fel.
Men då får vederbörande fort en tillsägning.
Mer
10 år 7 månader sedan #607122 av Geta
Programmet är intressant och pågår nu. Det sas i programmet att man kan bli navelskådande på grund av sin diagnos, när man till exempel startar en blogg omkring den. Visst är vi lite navelskådande här på Viska. :tänk
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 7 månader sedan #607132 av trance
Geta,

jag förstår inte vad ni menar. det är självklart att en diagnos påverkar identiteten. hur många på viska är det inte som ofta talar om hur de skäms eller hur jobbigt det är med schizofrenidiagnos, det är självklart att det präglar ens identitet.

en sak som faktiskt kan ge till upphov till en speciell sorts identitet är när unga människor får "tunga" diagnoser, särskilt asperger. det är skitmånga aspies som har bloggar om sig själva och de identifierar sig med sin egen diagnos mer än med sina personlighetsdrag - då har man en diagnospräglad identitet.

i unga år är man ofta identitetssökande, man vill känna sig unik och speciell och det finns få saker som slår så högt som en tung psykiatrisk diagnos

här på viska är det inte så vanligt att människor identifierar sig med sin egen diagnos, vilket jag tycker är skönt.

men när det gäller asperger, adhd och i vissa fall även borderline och bipolär (om man får diagnosen tidigt) är det många som gör sin diagnos till en livsstil eller en egen identitet. det är nog inte så bra... det är illa nog att man skäms mycket över sin diagnos men jag tycker faktiskt det är ännu värre om man är stolt över den.

borderline är iallafall ingen rolig problematik att leva med och jag tvivlar på att asperger eller adhd är särskilt roliga de heller. det är iallafall vad jag anser.

det finns liksom inga "fördelar" med att ha en så tung problematik, det finns BARA nackdelar. däremot kan man få värdefulla insikter av det om man lyckas ta sig levande genom sina kriser, men det är en helt annan sak. att påstå att det finns fördelar med diagnoser är som att påstå att det finns fördelar med att sitta i koncentrationsläger, det är bara vrickat.