Våra hjärnor, "fungerar" dom?

Mer
10 år 7 månader sedan #607286 av notwoodstock
[url:1wmol1ll]http://www.newscientist.com/article/mg21929310.400-i-could-have-sworn-why-you-cant-trust-your-memory.html[/url:1wmol1ll]

/notwoodstock
Mer
10 år 7 månader sedan #607368 av Admin1
Artikeln handlar om att minnen kan vara falska. Det finns de som tror att vanföreställningar är falska eller felaktiga minnen.

En nyhet från sajten i år:
Personer med schizofreni kan ha bizarra vanföreställningar, som alla andra inser är felaktiga t.ex rädsla att utomjordingar planterat en apparat i hjärnan. Forskarna har försökt förstå hur dessa uppstår. En förklaring har varit att hjärnan gör misstag när den skapar minnen. Ett stort framsteg är att forskare lyckats framkalla felaktiga minnen hos möss. Forskarna tror att liknande mekanism kan finnas för komplexa vanföreställningar som inte går att prata bort och att man snart kommer att förstå hur vanföreställningar uppkommer.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... iga-minnen
Mer
10 år 7 månader sedan #607372 av notwoodstock
Jag tror själv på att hjärncentra och liknande blir drabbade av "överbelastning". Och att det bränner ut funktionen. Så att det är svårt att återhämta sig.

Kommer väl ihåg hur min hjärna "varvade upp", så jag behövde medicin som lugnade ner det hela. Och sedan blev jag deprimerad...

Men min intuition för hur jag själv fungerade när jag blev "körd in i väggen", och fick inre röster, beror på många års funderingar.

Jag vet lite småsaker om hur ögat, syn och hörsel och minnet fungerar.

Blir intresserad när det kommer nya rön.

Jag är mycket intresserad av medvetandet - tycker den vetenskapliga förklaringen haltar - dom har inte mycket att ta på. Den andliga världen, kristen, buddistisk eller bara tro på andar behövs, menar jag, för att verkligen kunna förstå mer. :fiol :fiol

/notwoodstock