Danny är den första selfie-missbrukaren (Mirror)

  • vnv
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 1 månad sedan #653942 av vnv
www.mirror.co.uk/tv/tv-news/vide ... an-3277522

Danny är den första selfie-missbrukaren
Den växande trenden att ta selfies, bilder på sig själv i smartphonen, kopplas nu till mental sjukdom och narcissism av forskare.
- Två av tre patienter som kommer till mig har dysmorfofobi det vill säga en form av utseendefixering eller inbillad fulhet, enligt psykiatrikern David Veal.
När man tar selfies är det ett tecken på att man är besatt av sitt eget utseende och vill visa upp det och få bekräftelse, säger ny forskning.
För att hjälpa personer som lider av det här tvångsmässiga beteende kan man gå i kognitiv beteendeterapi.
Danny Bowman, 19 år, tappade helt kontrollen över sitt selfie-beroende. Han tillbringade 10 timmar per dag med att ta upp till 200 bilder på sig själv i sin Iphone.
Han anses vara Storbritanniens första selfie-missbrukare och han har gått i terapi för att bota såväl dysmorfofobi, teknologiberoende och tvångssyndrom, skriver Mirror.
Som en del av hans behandling tog man bort hans Iphone i 10 minuters intervaller och ökade sedan dessa med 30 minuter och sedan en timme.
- Det var ett nödvändigt ont, men jag förstod att jag var tvungen att göra det om jag skulle överleva, berättade Danny Bowman i en intervju med Mirror.
Nu är det inte så att Danny Bowman är det enda fallet i världen. Han har bara gjort fenomenet känt och fått forskningen att söka efter fler svar. Och på den klinik som Bowman fått behandling har de främsta läkarna nu hävdat att selfies-beroendet numera är så spritt att det bör erkännas som en mental sjukdom.
- Jag var ständigt på jakt efter den perfekta selfien och när jag insåg att jag inte kunde det ville jag bara dö. Jag förlorade mina vänner, min utbildning, min hälsa och nästan mitt liv.
Folkhälsoinstitutet i Storbritannien har meddelat att beroende av sociala medier som Facebook och Twitter är en sjukdom och över 100 patienter söker vård varje år.
- Selfies sätter ofta i gång ett uppmärksamhetssökande socialt beroende som antingen förstärker narcissistiska drag eller ger låg självkänsla, säger Pamela Rutledge, mediapsykolog i Psychology Today.
Mer
10 år 1 månad sedan #653943 av zoegas
Psykiatrin ska ha en tentakel med överallt.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
10 år 4 veckor sedan #654057 av Admin1
Här på Viska så leder väl björk selfie-ligan både foto och videoklassen.