yngre med förtidspension/ sjukersättning halkar efter

Mer
18 år 2 månader sedan #32449 av alien
saxat från svt text:

INRIKES Publicerad 6 februari 2006

Unga förtidspensionärer halkar efter


Unga förtidspensionärer riskerar att
halka efter ekonomiskt eftersom dagens
system med sjukersättning är gjort
för personer som arbetar större delen
av sitt liv.

Det konstaterar Försäkringskassan
i en utredning, som visar att andelen
personer med sjukersättning ökar mest
bland yngre personer, 30-50 år.

Höjningen av sjukersättningen har inte
följt löneutvecklingen. De som blir
förtidspensionärer tidigt får betyd-
ligt lägre inkomster än sina tidigare
arbetskamrater, enligt utredningens
ordförande Anna Hedborg.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32450 av
Och de som aldrig får några arbetskamrater har det allra sämst.
Mer
18 år 2 månader sedan #32486 av Admin1
Det gäller att försöka undvika sjukersättning eller aktivitetsersättning för unga personer och satsa på att försöka ordna arbeten åt dem. På så sätt kan man nog lösa en stor del av problemet. Men det kommer nog att ta tid att ordna arbete åt de flesta med schizofreni och det är heller inte lätt att arbeta för alla p.g.a funktionsförluster som de fått. Men fler än idag kan helt klart arbeta. Kanske behövs också i framtiden ett extra ekonomiskt stöd till de som fått sjukersättning sedan de var väldigt unga.
Mer
18 år 2 månader sedan #32494 av Fredrik
Jag hörde om någon undersökning som sade att endast 1% av alla dom som har sjukersättning kommer tillbaka till arbetslivet.
Undrar nästan om jag har hört rätt.
Mer
18 år 2 månader sedan #32526 av Sofie
Jag blir så X-la förbannad på systemet. Är det sant - 1 %???? Det är inte klokt. Vilket resursslöseri. Kom ihåg att det är personer med alla möjliga diagnoser som får sjukersättning, människor med både somatiska och psykiska sjukdomar. Jag är rädd att förmånga hade det varit bättre att tidigare komma ut i arbetslivet. Sysslolöshet gör bara att sjukdomen blir kroniserad, riskerar att bli det.

/Sofie
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #32532 av Linnea
Det gäller tydligen att noga planera när man blir sjuk. Inte sant? Först jobba några år... sedan "unna" sig att bli sjuk....Hmmm... jag tillhör denna grupp som fick sjukersättning i unga år. Blir lite mörkrädd faktiskt.