Psykiskt sjuka i Sverige har inget värdigt liv

Mer
9 år 2 månader sedan #716813 av Geta
Debatt i Dagens samhälle. Det ska orsakas av levnadsomständigheter och inte psykiatrins brister.

www.dagenssamhalle.se/debatt/psy ... -liv-13565
Mer
9 år 2 månader sedan #716827 av lärjungenMatteus
Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig.
Mer
9 år 2 månader sedan #716978 av Admin1
Egentligen har vi samma liv som andra sjukpensionärer. Det som kanske saknas är sysselsättning för 50 %. Men svårt att dra alla över en kam. Det varierar mycket från person till person.

Det viktigaste att satsa på är kanske sjukdomshantering och utbildning hur man hanterar och vårdar sin egen schizofreni. Idag tillbringar man 98 % av sin tid utanför landstingspsykiatrin och vårdar sig själv. Viktigast är nog att ge utbildning hur man sköter vården av sig själv. Den kroppsliga hälsan får komma senare. På mentalsjukhusens tid var man vårdad av proffs medan nu vårdar man sig själv trots att man kan vara hyfsat dålig och handikappad.
Mer
9 år 2 månader sedan #716983 av Geta
Jag tänker på äldre pensionärer, som är instängda i sina lägenheter. Vi med psykisk ohälsa kan i regel ta oss ut.
Mer
9 år 2 månader sedan #716986 av lärjungenMatteus
Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig.
Mer
9 år 2 månader sedan #716988 av Geta
Jag vill också ha ett mål, när jag går ut. Det kan vara att bara köpa en tidning.