Ann Heberlein i ny serie om bipolär sjukdom - svt

Mer
8 år 10 månader sedan #743350 av idefix

Eos skrev: Jag tänker till exempel att det måste vara svårt att skilja schizoaffektiv och bipolär med psykoser åt.


Jag vet inte vad diagnoskriterierna är för psykos vid bipolär kontra schizoaffektiv psykos, men såhär på rak arm verkar det stört omöjligt att skilja åt.

Kanske någon hugad viskait kan förklara?
Mer
8 år 10 månader sedan #743351 av Geta
Det verkar som läkarna hellre ställer diagnosen schizoaffektiv än bipolär idag.
I alla fall vad man kan läsa ut av Viskas medlemmar.
Mer
8 år 10 månader sedan #743418 av Admin1
Bipolär och schizofreni är nära besläktade. Om bipolär finns i släkten, så ökar också risken att få schizofreni. Det verkar finnas gemensamma gener.
Mer
8 år 10 månader sedan #744362 av Amandara
HURRA för att bipolär är så mycket i media och på ett så bra sätt...... men - var är schizofreni???????
Mer
8 år 10 månader sedan #744385 av Nissegossen
Som tröst Amandara, har vi viska att tillgå! Var är borderline.nu i dagens läge?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
8 år 10 månader sedan #744429 av Frankie
Min reaktion på programmen är tanken att man där visar upp personer med sjukdomen, som är "lyckade" trots den.
Ann Heberlein (och de andra medverkande) har ordnade förhållanden, vilket säkerligen minskar stigmat - mycket BRA!
Men alla vi som inte är "lyckade", då? Vi som aldrig kunnat jobba, eller ha stabila relationer? Ja, vi måste också få synas. Tycker jag iaf.