Hagamannen Niklas Lindgren tillbaka till Umeå.

Mer
8 år 8 månader sedan #754065 av Saari
Lynchmobben är ju egentligen total, men jag tror faktiskt inte att många eldar på varandra när det gäller det här - Umeå har inte varit en trygg plats för kvinnor med en serievåldtäktsman som gör brutala mordförsök lös, och alla män har fått fundera på vad de ska ha på fötterna (Niklas Lindgren hade små fötter och ett par boots), hur de ska göra om de möter en kvinna på kvällen när det är lite människor i närheten och frivilligt åkt in och gjort DNA-tester för att utesluta att de skulle vara Hagamannen även om många säkert sett det som en kränkning att behöva bevisa att en är oskyldig.

En hel stad drabbades på ett onaturligt sätt. Åter igen vill jag påminna om våldsamheten i hans brott, det som gjort människor så rädda och så arga. Han har gjort mordförsök i samband med sina brott. När jag hört vad han har gjort under tiden det pågick, så var skräcken total. Han gick på kvinnor i olika åldrar och hans brott är inte bara våldtäkt, det går inte att sitta av vissa brott enligt min mening. Han måste flytta långt bort. Han är inte säker och Umeå känner sig inte säker.

Återknyter också till det här med vad som är våldtäkt. Det krävs inte en erektion för att våldta. Det finns många olika sätt att våldta på, även kvinnor våldtar men det handlar inte om att man plötsligt får lust till att ha ett ligg och blir jätteattraherad av en person. Det är våldshandlingen som attraherar, känslan av makt och såklart finns det många förklaringsmodeller men ingen som rättfärdigar det eller kan lösas genom kastrering. Ni förstår väl att våldtäkt inte behöver innebära penetration, och om det gör det så behöver det inte vara en penis?

Jag tror att den här artikeln, med lite mediekritiska ögon lästa, kan vara bra för att få en helhetsbild: story.vk.se/1468426/hagamannen#chapter1
Mer
8 år 8 månader sedan #754068 av Geta
Han är nog inte samma person när han kommer ur fängelset som när han spärrades in.
Mer
8 år 8 månader sedan #754073 av Saari
Låter inte så genom åren:

www.gp.se/nyheter/sverige/1.2773 ... da?m=print

"[i:3dnj6n5m]Vill inte genomgå behandling

Tingsrätten anser att en geografisk begränsning inte främjar Niklas Lindgrens möjligheter att återanpassa sig i samhället. I stället pekar rätten på att han har ett kontaktnät i Umeå som kan bidra till hans återanpassning. Rätten går dock på övervakningsnämndens linje då det gäller att Niklas Lindgren ska genomgå behandlingsprogram för sexualbrottslingar. Detta trots att han överklagat även den behandlingen.

Attityden i överklagan oroar brottsforskaren Tage Alalehto, som av skrivelsen säger sig kunna uttyda att Hagamannen inte riktigt ser sin egen roll, vilka handlingar han gjort och vad de fått för konsekvenser.

– Han visar inte riktigt den självinsikt som hade varit önskvärd, vilket är lite oroande.

Kriminalvården har vid minst två tidigare tillfällen i år bedömt risken att Niklas Lindgren återfaller i brottslighet som "påtaglig och beaktansvärd.[/i:3dnj6n5m]"

Klart artikeln är vinklad men jag har hört från många håll att han under perioden i fängelse inte klarade behandlingarna särskilt bra, visade intresse och så vidare. Det vill säga, att sitta gjorde han bra, men deltagandet verkar inte varit av egen fri vilja. Dessutom skulle han nog låta bli att komma till Umeå om han hade återfått någon sorts empati. Jag drar slutsatser efter medias bevakning, mina egna referenser av min omgivning och mitt förnuft, så det är absolut inte svart på vitt, men jag är verkligen inte övertygad om att det kommer bli bra för någon.
Mer
8 år 8 månader sedan #754077 av Geta
Han borde inse att han inte är välkommen åter i Umeå. Det tyder på dålig insikt.
Mer
8 år 8 månader sedan #754126 av Saari
Ja, han vet vad som väntar honom... om han klarar sig utan att bli skadad eller dödad så kommer han ändå leva ett så utsatt liv och aldrig komma in i en gemenskap igen.
Mer
8 år 8 månader sedan #754128 av Zoidar
Förstår inte hur någon kan släppas ut som fortfarande anses farlig. Låter som mycket Sverige över det, som bryr sig mer om brottslingen än offren.

Anchored in Christ ✟