Sover du för lite? 8 sätt för lite sömn kan göra dig sjuk

Mer
7 år 6 månader sedan #869728 av Nissegossen
Någon enstaka natt då och då är ingen fara.Men om sover du för lite under längre perioder kan det skada din hälsa allvarligt Både hjärnan och kroppen tar stryk av bristfällig eller dålig sömn, har studier visat.
Här redogör Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet, för riskerna.
Ja, så var det med mig, jag fick Schizofreni.
www.expressen.se/halsoliv/halsa/ ... -dig-sjuk/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 6 månader sedan #869769 av Admin1
Tror att det var den kommande schizofrenin som störde din sömn. Innan psykoser kommer höjs dopamin i hjärnan och det har en uppiggande effekt, som stör sömnen.
Mer
7 år 6 månader sedan #869810 av Evillynn
Tilläggas bör är ju att alla faktiskt inte behöver 7-8 timmars sömn, men 7-8 är snittet. Det kan räknas som normalt om man sover mellan 6-10 timmar, bara man känner sig utvilad. Det finns personer som sover så lite som 4 timmar per natt, utan att de har störd sömn.
Läste på 1177 att sömnen är tillräcklig, bara man fungerar bra på dagen. Att känna sig trött på morgonen kan också innebära att klockan ringt i en opassande tid i det sömnintervall man befinner sig i. Sen minskar sömnbehovet också med åldern.
Mer
7 år 6 månader sedan #869820 av Geta
När man har en hjärnskada typ stroke behöver man mycket sömn. Schizofreni
kan räknas som en hjärnskada.
Mer
7 år 6 månader sedan #869825 av Nissegossen
Innan jag blev insatt på sömnmedicin, var det vanligt att jag satt uppe på viska.se mycket även på nätterna och jag var glad om jag fick 5 timmars sömn. Vaknade före kl 05.00, gick tyst upp för att inte väcka min dåvarande sambo, gick två hållplatser med bussen, hämtade Metro i lådan då de oftast var där i tid, ibland kom transporten dit samtidigt. Gick i två områden till de som ville ha den och oftast när jag var ute, så var de andra tidningsbuden ute samtidigt och jag fick deras överblivna tidningar också. I allmänhet gav de som fick tidningen en gåva till jul det året. Andra var mer givmilda och gav mig skinnjackor, snygga eventuellt en flaska vin då och då. Andra frågade, varför fick jag inte tidningen idag. Då sade jag hämta den själv, för så dum får man inte va. Som mest delade jag ut 54 Metro per dag, utan någon kostnad för dem.

Jag fick sedan diskbråck och gick till en ortopedverkstad som brukade få tidningen, de fick till sina kunder också till bordet som var avbalkat till väntrum och de fick förutom Metro, också GP, SVD, DN och dagens industri, vilket en av kompanjonerna var överförtjust i att få. Han satte sig direkt med den. När jag då sade till dem, jag har fått diskbråck och kan inte längre dela ut tidningen, han med dagens industri sade kom in om en vecka så provar vi ut en korsett till dig. Fick korsetten gratis och delade ut tidningen ett tag till, men sedan gick det inte längre, med ischias och hela paketet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 6 månader sedan #869919 av Cider
Värst sömnbrist har jag haft under inläggningar pga miljöer med mycket ljud och ljus pga patienter/personal. Hade upp till fem mediciner för sömnen som inlagd och kunde fortf bara sova lite/någon-några timmar varje natt. Så jag kan tänka mig att jag tagit igen sömnen efter utskrivningarna.