Det finns mycket att göra för att rädda liv

Mer
7 år 3 dagar sedan #926070 av Nissegossen
Vågar vi prata om självmord?Det är klart, det måste vi.
Sanning, inte hemligheter och skam, är vägen till bättre psykisk hälsa.
www.expressen.se/kronikorer/britta-svens...a-for-att-radda-liv/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 3 dagar sedan #926243 av Admin1
Det finns en koppling mellan självskada och självmord. Talar man om självskada kan det trigga självskador, men konstigt nog inte när man talar om självmord.
Mer
7 år 3 dagar sedan #926246 av Utomjordingen
Jag tror att jag har förträngt mitt självmord sen våren 1990 så det har av den anledning blivit motsatt effekt istället under alla åren men det har bara blivit mest som vanföreställningar och inte på riktigt fast jag kan tycka ibland att mina vanföreställningar är på riktigt. Tillexempel - vanföreställningar som att röra komet, telepati, utomjordingar och sånt... .

Idag ser jag mer så att jag har ett utdraget självmord genom att dricka öl och röka cigaretter... .
Mer
7 år 3 dagar sedan #926247 av Geta
Men självmord smittar.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 3 dagar sedan #926255 av Jocke
Jag tror det är viktigt att kunna prata om sådana här saker, det sades i programmet att de flesta som pratar om det, verkligen begår eller försöker begå självmord. Men det finns flera som planerar utan att visa det också hur dem känner sig inombords.

Men jag tror ändå det borde pratas om det, så att omgivningen lär sig känna igen dessa signaler? Jag vet inte hur vanligt det är bland studenter att ta sitt liv, vet från flera håll, att det har förekommit självmordsepidemier bland dessa. Det är väl att deras prestationskrav är väldigt höga i motsats till vad den egentligen klarar av att prestera.

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 3 dagar sedan #926256 av memphis
jag kan ju säga att om jag verkligen ville göra självmord så skulle jag inte säga ett knyst om det till någon. det skulle inte alls vara för att få uppmärksamhet o sympati. jag skulle vara fast beslutsam om jag kommit dithän.