Radioprogram om diagnoser

Mer
17 år 10 månader sedan #41345 av flisan
Hej.
I går var det ett radioprogram på P1 som handlade om diagnoser överlag men ganska mycket om psykiska. Det pratades om vad en diagnos är, varför det blivit så viktigt idag att ställa diagnos, vilka diagnoser som ökar/förändras och vad allt detta har för betydelse för folk. Var det någon mer än jag som lyssnade på detta program? Det var mkt intressant. Går säkert att lyssna på på sr.se.
Jag tror att diagnossättandet mycket är ett desperat försök att förstå det man inte kan förstå. Om det inte finns en diagnos som problemet faller under så uppfinner man en ny diagnos. Detta är viktigare än att lyssna på människan. Hur många psykiatriska diagnoser finns det inte, hundratals, tusentals om man grenar upp alla i alla olika varianter och kombinationer?
Men dessa ord säger mycket lite om en människas liv och lidande.
Fram för mer humanism i hela samhället och bort med stigmatiseringen som en diagnosstämpel medför!
Detta var dagens protest från mig.
Mer
17 år 10 månader sedan #41349 av emil
Svar från emil i ämnet Radioprogram om diagnoser
Jag lysnade på det programet det var mycket intresant tyckte jag.Men att få en diagnos kan ju vara som att få en nyckel till en dörr som varit låst ett sätt att komma vidare med sig själv och att axeptera att man har problem och känna en viss befrielse att jag är inte ensam.Men också för många en kniv i ryggen.
Mer
17 år 10 månader sedan #41367 av killergirl
Jag tyckte oxå att få min diagnos var en slags hjälp då vet man lite vad man lider av och kan studera om ämnen i den specifika diagnos för att så sätt lära sig mer om sin sjukdom
Mer
17 år 10 månader sedan #41373 av Aspergergirl
Jag lyssnade inte på programmet men vill säga det att jag upplevde diagnossättandet som en lättnad. Äntligen fick man svar på det man undrat över genom livet; vad är det för fel på mig? Som någon skrev här ovan: Man kan leta specifik information och lära känna andra människor med samma problem. Man blev tillhörig något och kände sig inte lika utanför och ensam. "Aha, det FINNS fler än jag som har det nästan likadant!" För mig har diagnossättandet bara inneburit positiva saker. Jag har fått en massa hjälp och stöttning som jag inte fått utan min diagnos.

/A
Mer
17 år 10 månader sedan #41382 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Radioprogram om diagnoser
Jag har lyssnat på programmet via webben. Ni kan också göra det via denna länk nedan:
www.sr.se/p1/diverse/appdata/vet ... andet2.ram

Jag uppfattade inte att programmet ifrågasatte schizofreni som diagnos utan att allmänmänskliga problem typ trötthet blir en psykiatrisk diagnos som sjukförklarar folk. Programmet reagerade alltså mot lindrigare psykiatriska diagnoser, som kan sortera mera under normala livshändelser än under rubriken sjukligt. Det förekom också kritik mot att fångar påstås ha ADHD i hög grad, när brottslighet ofta påverkas mest av sociala faktorer (enligt programmet).
Mer
17 år 10 månader sedan #41388 av emil
Svar från emil i ämnet Radioprogram om diagnoser
Jag instämmer med admin om programets synpunkter.Jag tycker också att man sätter diagnoser på det mesta.Men det är väl ett sätt för samhället att få orning på oss (sjuka) man sätter väl etikett på det mesta i samhället men man måste alltid vara vaksam och kritisk och få klart för sig i vems ärende personer eller orginisationer hävdar en åsikt i tal eller skrift.Utan att för den delen bli negativ till hela värden och dess mäniskor och åsikter vilket inte är lätt.