Radioprogram om diagnoser

Mer
17 år 10 månader sedan #41398 av flisan
Svar från flisan i ämnet Radioprogram om diagnoser
Problemet med psykiatriska diagnoser har för mig varit att jag fått flera olika som satts in och tagits bort. Detta ger mig inte så stort förtroende för diagnoser.
Jag kan tänka mig att saken är en annan med t.ex. Asperger, för då är det mer ett biologiskt "fel", är det inte så? Då går det att konstatera om så är fallet eller inte.
Med andra saker, t.ex. personlighetsstörningar är det mycket mer komplicerat, symptomen kan variera från tid till tid. Dessutom gör ofta olika läkare olika bedömningar.
Att få fel diagnos kan ju också vara förödande. T.ex. blir de flesta bipolära först diagnostiserade med depression och får inte alls rätt behandling.
Så en diagnos kan nog både hjälpa och skälpa.
Men det jag tyckte var intressant med programmet är just det att tänka att diagnoser är inte skapade av Gud utan det är något som människan själv skapat för att försöka klassa in saker i olika fack.
Ibland kanske man "skyller" onödigt mycket på individen, så som de sa att ibland kan det faktiskt ligga många samhälleliga orsaker bakom många diagnoser.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #41399 av
Svar från i ämnet Radioprogram om diagnoser
Det finns inget sätt att ta reda på om man "har" asperger på nåt mer tillförlitligt sätt än övriga diagnoser. Det är en subjektiv bedömning från en psykolog.

Diagnostisering är som sagt var endast ett sätt att stigmatisera och sopa undan folk för de som som leker farscister i det här landet. Det är ett sätt för psykfolk att slippa lyssna på folk och slippa bry sig. Det är ett arbetsmoment som de gillar och klarar av.
Mer
17 år 10 månader sedan #41427 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Radioprogram om diagnoser
Unga personer kan vara svåra att diagnosticera med psykiska sjukdomar eftersom symptomen kan vara diffusa och oklara i början. En del får flera olika diagnoser av den anledningen.

Läkarna kanske oftast inte följer diagnosprotokollet utan diagnosticerar i huvudet istället. Det gör säkert att diagnoserna ibland kan vara lite osäkra och kan variera mellen olika läkare. Olika diagnoser är olika svåra att ställa. I boken Surviving schizophrenia står det att det är ganska enkelt att diagnosticera schizofreni. Mitt intryck är att diagnoserna verkar ibland variera rätt mycket och för trovärdighetens skull skulle det nog vara bra om man var lite noggrannare än man normalt är idag.