Ännu ett våldsdåd

Mer
17 år 9 månader sedan #42164 av stefan
Jag syftar på händelsen på Öland. Trots att jag har samma diagnos(paranoid schizofreni) som den man som utförde den avskyvärda handlingen har jag svårt att förstå. Det svåraste att förstå är dock att man inte har en bättre uppföljning av patienter som mår dåligt. Hade han fått rätt vård kanske en tragisk händelse som denna kunnat undvikas. Det är helt klart att läkarna måste bli bättre på att avgöra vem som riskerar att skada sig själv eller andra, men framförallt måste man bli bättre på att agera när någon behöver hjälp.

[url:1ww9750x]http://www.expressen.se/index.jsp?a=614392[/url:1ww9750x]
Mer
17 år 9 månader sedan #42165 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Ännu ett våldsdåd
Han kanske slutade ta sin medicin, Abilify och Leponex. Som psykiatriker Levin trodde i ett uttalande.
Mer
17 år 9 månader sedan #42167 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ännu ett våldsdåd
Man blir bara ledsen och frustrerad. Kan det vara möjligt att må så dåligt så man har ihjäl en annan människa?
Jag själv har schizofreni, men i grunden är jag en fredlig kille. Jag har svårt för att sätta mig in i hans situation.
När jag hade min psykos så var min verklighetsuppfattning väldigt störd. Allt jag såg och hörde missuppfattade jag.
Men spärrarna fanns där fortfarande ändå och jag gjorde inte en fluga förnär. Blev han så uppeldad av sina röster att han utförde dådet utan att själv vara aggresiv?
Det måste väl ha funnits ilska i med i bilden också? Kanske någon bitterhet av något slag.
Mer
17 år 9 månader sedan #42182 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ännu ett våldsdåd
Det är ett ohyggligt brott att ta en annan människas liv. Men visst, han är svårt sjuk. Här är alla offer. Det är bara så typiskt att han skulle ha schizofreni, något som tidningen tar upp ingående. Snart blir vi väl alla stämplade som potentiella våldsmän.
Mer
17 år 9 månader sedan #42186 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ännu ett våldsdåd
Jag har också svårt att acceptera att det kan hända, men han måste ha haft förutom en psykos förmodligen andra saker som framkallade det oprovocerade våldet. Det är ju tragiskt för killen också, som verkar på sätt vis själv ett offer.

Förmodligen kan våldet minska om antalet återfall i psykos minskar. Sådana saker som personligt ombud, sysselsättning och andra psykosociala behandlingar kan nog minska antalet återfall i psykos dramatiskt och därmed våldet. En annan sak är att de som visat sig vara våldsamma borde få depånjektioner med antipsykotika, så att de inte självmant kan avbryta sin medicinering. Kanske hade det sista kunnat förhindra dådet i Öland. Vi får väl se vad utredningen av det hela utmynnar i. En riktig tragedi var det.
Mer
17 år 9 månader sedan #42197 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Ännu ett våldsdåd
Det trissta med det är ju att killen sökt vård men inte fått det. Vi hade ju här en potentiell politikermördare som ansågs frisk men i mina ögon en lite sned verklighetsuppfattning. Så många gånger döms individen för sådana brott när igentligen andra borde stå jämte honom och hållas till svars!