Ännu ett våldsdåd

Mer
17 år 10 månader sedan #42213 av Rosa
Svar från Rosa i ämnet Ännu ett våldsdåd
jag tror att de flesta har spärrar vare sig man är sjuk eller inte, en person som saknar spärrar oavsett hur frisk den människan är är kapabel til mord och andra brott , har den ett motiv eller otyglad ilska inom sig så spelar det ingen roll.

ingen anklagar psykiskt sjuka för att så för de flesta rån, våldtäckter och annat dylikt (eller gör de det?)

kanske det beror på att man inte går över en så tydlig gräns som mord
men allt som krävs är att man mer eller mindre saknar den där känslan
av att man inte klara av at göra det vare sig under hot eller annat.
Mer
17 år 10 månader sedan #42214 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ännu ett våldsdåd
Du har så rätt Rosa! Men du vet inte vad som kan ligga latent i den mänskliga själen....

Det som jag upplevt är bältespämnnarna i följande länk!

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=954 [/url]<!-- l -->

Det gör att jag egentligen inte dömer någon, även om jag är mycket dömande i min tanke.

Men reflektera! Vad är det som säger att du själv inte har en sida inom dig själv, som ger sig tillkänna när du minst anar det?

Jag hoppas bara att större delen av min själ, gjorde som jag i Bältespännarna!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #42234 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ännu ett våldsdåd

Jocke skrev: Kan detta förstärka bilden av oss såsom varandes farliga? Detta underblåsande av brist på slutenvårdsplatser, gör att allmänheten kan börja dra över oss alla med en kam.


Den här historien gör säkert att de med schizofreni anses farliga och förstärkts av tidigare dåd. Ofta talar man efteråt om att fler slutenvårdplatser behövs för att stoppa våldet. Det tycker jag är felaktigt. Istället skall man satsa på åtgärder som minskar återfall i psykos. Vid akut psykos ökar farligheten 100 gånger. Personligt ombud kan minska sjukhusinläggningarna med 80 %. Sysselsättning och arbete kan också minska sjukhusinläggningarna med 80 %. Det finns occkså andra psykosociala åtgärder som minskar inläggningarna. På detta sätt kan man öka antalet lediga platser på sjukhus samtidigt som man minskar farligheten hos de som får dessa åtgärder.
Mer
17 år 10 månader sedan #42240 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ännu ett våldsdåd
Jag lyssnade på radion om händelsen och dom antydde att han varit påverkad av något när dom intervjuade en läkare.
Mer
17 år 10 månader sedan #42243 av stefan
Svar från stefan i ämnet Ännu ett våldsdåd
Han var iallafall inte alkoholpåverkad enligt polisen.
En känd psykiatriker trodde han slutat att ta sin medicin och drabbats av akutpsykos.
Han hade ju också demolerat sin bil.
Mer
17 år 10 månader sedan #42276 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ännu ett våldsdåd
Jag läste också att han hade slutat att ta sin Leponex och Abilify, vilket kunde vara orsaken till våldet. Om man slutar tvärt med Leponex kan ibland rejäla psykoser flamma upp. Tyvärr, kan inte Leponex ges i form av depåinjektioner, men om han hade fått injektioner med Risperdal Consta så hade dådet kanske aldrig inträffat.