Forskare: Glömska är ett tecken på hög intelligens

Mer
5 år 6 månader sedan #1092914 av Nissegossen
Har du svårt att minnas detaljer?

Grattis! Det kan vara ett tecken på att du är väldigt smart.

Enligt forskning visar förmågan att glömma bort saker tyder på hög intelligens.
www.expressen.se/halsoliv/psykologi/fors...-pa-hog-intelligens/

Med min glömska borde jag vara mycket intelligent :rotfl

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 6 månader sedan #1092916 av Klanggedin
Jag tänker lite som i artikeln men att när man väl abstraherat värdet av detaljerna så glömmer man dom för dom inte är viktiga för fortsatt funderande. Jag menar, idën är ju redan etablerad, varför komma ihåg sånt som man redan bearbetat :)
Mer
5 år 6 månader sedan #1092919 av Geta
Personer med Aspergers syndrom ska tvärtom vara mest inriktade på detaljer.
Mer
5 år 6 månader sedan #1092922 av Klanggedin
Ja och dom har svårt att bilda helhet.. sen de sociala är väl en del i det hela. boken jag ska läsa handlar om hur hjärnan fungerar och den högra hjärnhalvan söker det okända och bearbetar helheten medans den vänstra är målsökande och steg för steg inriktad!
Mer
5 år 6 månader sedan #1092928 av Geta
Det är väl ett sätt att filtrera. Vi med schizofreni ska ha svårt att filtrera intryck till hjärnan.
Mer
5 år 6 månader sedan #1092932 av Klanggedin
Ja det har jag också hört.. Hur det hör ihop med resten av hjärnan har jag svårt att förstå. Något med att intrycken man får blir feltolkade och att man baserat på den information man få skapar sig en bild som blir vanföreställning/dylikt. Men i boken så tror jag dom utgår från friska människor och något med uppmärksamhet och medvetenhet.
Även om man har schizofreni kan man bearbeta intryck, det blir bara fel någonstans i processen :).

Såg ett program om den genetiska profilen i hjärnan hos oss och det var ett fåtal typer av hjärnceller som var påverkade när man jämförde med en normal befolkning. Man har alltså hittat dels vilka områden det är fel men också vilken typ av hjärnceller det är fel på.. Fanns på UR, ganska intressant :)