Ensamhetsexperten: ”Risk att dö i förtid”

Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1117333 av Nissegossen
Ja som många här är också jag ensam och har ingen partner,vilket i högsta grad är onödigt och jag som andra kan dö i förtid pga ensamheten


Ensamhet kan enligt flera forskare ses som ett vanligt folkhälsoproblem.

Att känna sig ensam då man inte har några vänner eller familj leder ofta till depression och kan även föra med sig fysiska problem.

– Man kan jämföra ensamhet med rökning där det finns en förhöjd risk att dö i förtid, säger Elin Taube, forskare och undervisare vid Lunds universitet.

www.expressen.se/nyheter/ensamhetsexpert...isk-att-do-i-fortid/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1117334 av Geta
Det är jobbigt att umgås med andra.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1117338 av Nissegossen
Hmm, skall jag börja röka igen, det är ju lika farligt?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 3 månader sedan #1117339 av Geta
Nissegossen, varken du eller jag har dött i förtid. Vi lever snarare på övertid. De flesta av våra gamla vänner inom psykiatrin är däremot döda.
Mer
5 år 3 månader sedan #1117367 av Zoidar
Vi brukar bli mer ensamma med åldern. Mina vänner säger också att de träffar varann mer sällan.

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 3 månader sedan #1117369 av wasp

Geta skrev: Nissegossen, varken du eller jag har dött i förtid. Vi lever snarare på övertid. De flesta av våra gamla vänner inom psykiatrin är däremot döda.


Samma här! Många av de som fanns i psykiatrin 1984-85 är döda nu. För att inte tala om 1979!