Enkelt blodprov kan avslöja Alzheimers - 16 år i förväg

Mer
5 år 1 månad sedan #1127323 av Nissegossen
Ett simpelt blodprov kan avslöja om man riskerar att få Alzheimers sjukdom så långt som 16 år innan första symtomen, det rapporterar Expressen Hälsoliv. Resultatet kommer från en ny tysk-amerikansk forskarstudie som publicerats i Nature Medicine.
– Att kunna börja behandla mycket tidigare är betydelsefullt, säger Bengt Winblad, demensforskare och professor i geriatrik på Karolinska institutet.

Ja, detta har tagits upp i Dagens Expressen dock får man betala för att läsa därav ett sök och fann denna
www.netdoktor.se/neurologi/demens/nyhete...mers-16-ar-i-forvag/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1127325 av Geta
H70 är en studie som man gjort vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den pågår nog fortfarande. Där hoppas man hitta förstadierna till Alzheimers bland annat. Man undersöker olika åldersgrupper under tid. De första man undersökte var födda 1901- 1902. Senaste åldersgruppen man undersökt är personer födda 1944.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1127327 av Nissegossen
Far var född 04 min mor 10, far min dog men han var inte dement men min mor var dement de sista 13 åren. Hon dog det året hon skulle fylla 92år

Så Från min far det ligger bakåt där, så därifrån Schizofreni min mor demens?

Så jag är inte mycket att hänga i granen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 1 månad sedan #1127470 av Geta
Mer
5 år 1 månad sedan #1127480 av Nissegossen
Inget jag tar mig till Stadsbiblioteket för

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum