Fokus på individen – framtidens melodi inom psykiatrisk behandling

Mer
5 år 1 vecka sedan #1144238 av Amandara
Jag hade inte en individanpassad vård de första 12 åren. Läkaren skrev ut de antipsykotika som gällde vid tiden...men de funkade inte på mig. Han kunde tagit upp en diskussion om hur jag mådde och hur medicinerna funkade men det gjorde han inte. Han pekade med hela handen och röt typ gör såhär. Han tvingade mig till koncentrationsprov flera gånger. Jag vare skräckslagen. Medicinerna funkade inte bra....Men fan man ska själv vara läkare för att hantera sin situation. Jag mådde så dåligt och sov 16 timmar per dygn....och zyprexa och risperdal sänkte mig ytterligare. Jag orkade knappt med att leva med så lite energi. Men hur ska man som patient veta vad som är bäst för en? Det var läkarens ansvar tycker jag. Han sa att jag var mot mediciner....som en scientolog....Men de funkade bara inte. Hans fel. Han var så jäkla otrevlig och stöddig. Tänk om jag fått haldol som funkar så bra på mig....12 år tidigare. Tänk så mycket bättre livskvalitet jag skulle ha haft. Vårdskada så en överläkare när jag föreläste om suicid för suicidpreventionsombud. Har aldrig tänkt på saken men jo det stämmer. Har man otur och får ett arsle till läkare....
Mer
5 år 1 vecka sedan #1144242 av Klanggedin
Jag har som inte varit så kaxig med psykiatrin, det måste man va. Det handlar inte om deras åsikt och dåliga vetenskapliga belägg, det handlar om mitt mående och hur jag vill göra.

Idag tycker jag att jag måste få välja själv, medicin och allt. Det är inte upp till dom.

Idag handlar det mycket mer om patientinflytande vilket jag uppskattar men det gamla gardet som mina kontaktpersoner tillhört bryr sig knappt. Dom är sig själva ända in i kaklet, (om ni förstår vad jag menar)!

I somras fick jag välja själv om jag skulle ta mer medicin! Jag nekade och hon respekterade det. En läkare på 35 år. Vilken skillnad :D.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1144243 av memphis
Jag har inte haft särskilt tur med psykiatrin sen jag flyttade upp hit. Men det är nog lika för alla för det är en mottagning som är dålig. Jag har aldrig fått gjort några tester eller utredningar. Aldrig varit psykolog på tal. Bara årskontroll och mediciner och när jag blev psykotisk och inlagd var de sura för det.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1144248 av Melody
I mitt fall vill de bara ha en fin produkt ut ur fabriken. De frågar liksom bara hur medicinerna funkar "och när ska du ut o jobba". Känns som de skiter i hur man mår och hur man själv vill ha det. Bara justera mediciner och få stämplat att man mår bra för att slängas till hundarna.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1144249 av Klanggedin
Vad synd. Jag har läst att psykiatrin varierar väldigt mycket i kvalitet beroendes på vart i landet man bodde. Speciellt psykosbehandlingen var bra i Uppsala och där jag bor var det genomsnittligt.

Jag tycker organisationen där jag bor fungerar bra men jag brukar klaga och då säger dom att dom inte kan göra mer "för mig" eftersom det inte finns resurser. Väldigt fokus på medicin och sjukdom och lite fokus på "friskvård".
Mer
5 år 1 vecka sedan #1144252 av Melody
Klanggedin, vill du ha mer friskvård kan du ju be om kurator/psykolog, sjukgymnast, FaR osv. Det är ju din rättighet.