Fokus på individen – framtidens melodi inom psykiatrisk behandling

Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1144263 av Klanggedin

Vår skrev: Klanggedin, vill du ha mer friskvård kan du ju be om kurator/psykolog, sjukgymnast, FaR osv. Det är ju din rättighet.


Nja, jag menar saker som gör att man får ha roligt. Psykolog har jag haft men det är sällsynt att man får det. Sjukgymnast har jag tillgång om jag behöver.

Det är inte riktigt det jag behöver. Jag behöver nått som gör att livet inte känns så odrägligt. Jobb, men alternativen kontra min förmåga är så dåliga. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag sitter i min båt och som Geta har sagt "Man går i sina gamla hjulspår". Jag vet inte vad jag ska göra annat än att sörja att mitt liv inte blev särskilt prestigefullt.

Angående om man kan få skadestånd så är det så att psykiatrin "som jag förstår det" skyddas av att man utgår från den vetenskap som finns. Det är svårt att sätta ord på det men dom gör så gott dom kan och man kan inte annat än att rida med. Jag har försökt att prata med ombudsman för övervikt och sådär men det är oerhört svårt att få rätt eftersom att man utgår från att t.ex. övervikt förknippad med zyprexa också är ens eget fel. Det är som en djungel och jag är inte kunnig nog att pricka ut felen även det skulle funnits många sen tillbaka.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Klanggedin.
Mer
4 år 11 månader sedan #1144266 av memphis
Geta kan säkert siffrorna, men det är bara typ en procent av alla anmälningar av vårdskada som leder till fällande dom och skadestånd. Admin kan säkert siffrorna för det med. Inte ens "uppenbara" fall leder till fällande. Man kan i stort set säga att den försäkringen är en bluff.
Mer
4 år 11 månader sedan #1144272 av Klanggedin
Oj, vad hemskt. Inte nog med att det är svårt att få rätt behandling. Det är också svårt att få rätt om man tycker man har behandlats fel.

Det hela kretsar kring en slags outsagd sanning som mer är lik "vi gör vad vi vill och inte vad som behövs". Svårt att sätta ord på. Det är inte lätt i alla fall. Min första psykoterapeut sa att framtidens psykiatri kommer se tillbaka på dagens som en tragedi!
Mer
4 år 11 månader sedan #1144281 av Geta
Tyvärr, jag har inga siffror. Johan Cullberg professor emeritus i psykiatri var inne på att ge gamla patienter som blivit skadade av för stora doser av gamla tidens mediciner skadestånd.
Mer
4 år 11 månader sedan #1144282 av Klanggedin
Det finns mycket siffror om man vill läsa!
Mer
4 år 11 månader sedan #1144289 av Melody

Klanggedin skrev:

Vår skrev: Klanggedin, vill du ha mer friskvård kan du ju be om kurator/psykolog, sjukgymnast, FaR osv. Det är ju din rättighet.


Nja, jag menar saker som gör att man får ha roligt. Psykolog har jag haft men det är sällsynt att man får det. Sjukgymnast har jag tillgång om jag behöver.

Det är inte riktigt det jag behöver. Jag behöver nått som gör att livet inte känns så odrägligt. Jobb, men alternativen kontra min förmåga är så dåliga. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag sitter i min båt och som Geta har sagt "Man går i sina gamla hjulspår". Jag vet inte vad jag ska göra annat än att sörja att mitt liv inte blev särskilt prestigefullt..


Jag sörjer också att mitt liv inte blev så prestigefullt. Något roligt i livet har knappast psykiatrin något svar på... Än i varje fall.

Men för min del har det "roliga" än så länge varit att gå på aktivitetshus och prata med andra i liknande sits. Vet dock inte hur jag ska få till ett bra liv heller, ett liv som har flow, lite mer harmoni. Det borde finnas möjlighet att arbetsträna permanent i vårt fall, skulle ha hjälpt mig att få ett arbete light liksom. Träffa folk, ha en meningsfull fritid osv.