Larmet: Tusen läkemedel kan ta slut under 2019

Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1163862 av Admin1

memphis skrev: Jag tror att de tjänar på recepten. Annars skulle det finnas apotek som inte sålde receptbelagt utan bara receptfritt. Och det finns inga sådana apotek. Sen också vill alla apotek ha en som kund på recepten. Så jag tror att de tjänar på det.


Förr fanns det Aposhop dvs apotek utan receptbelagt. Men man kunde beställa receptbelagt och hämta där.

Varje recepthantering innebär en ekonomisk förlust för apoteken

Sveriges Apoteksförening har nyligen gjort en beräkning av de samlade kostnaderna och resultatet för hanteringen av receptbelagda läkemedel inom förmånen för åren 2016 och 2017. De sex största apoteksbolagens beräkningar av kostnaderna har granskats av respektive bolags externa revisorer och deras rapporter har sammanställt av revisionsfirman Ernst & Young, som även har granskat Apoteksföreningens totalsammanställning.

Beräkningarna visar att apoteken gjorde underskott i receptaffären på knappt 600 miljoner kr för 2016 respektive 678 miljoner kr för 2017. Det innebär att handelsmarginalen täckte 89 procent år 2016 respektive 88 procent år 2017. (Se bilaga för ytterligare detaljer.)

www.sverigesapoteksforening.se/sveriges-...nalen-till-apoteken/
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 9 månader sedan #1163866 av Nissegossen

Amandara skrev: Vad hotar du med Nissegossen? En bomb?


Nänä du känner inte mig jag hotar inte, är det så förbaskat svårt att förstå, Blir galen på Geta, nu får hon sista ordet bara för att hon är ettrig och alltid går på mig.
Vad är det som är svårt att förstå.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1163898 av Fantasio
Admin1 skrev: Varje recepthantering innebär en ekonomisk förlust för apoteken

En anledning till varför jag inte gillar privata apotek. Tjäna pengar på sjuka.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Fantasio.
  • RainNo2
  • Besökare
  • Besökare
4 år 9 månader sedan #1163962 av RainNo2
Var finns listan över läkemedel som kommer inte finnas?
Mer
4 år 9 månader sedan #1163969 av Geta
Är det inte bara en gissning? Senast tillkom P-piller.