Psykiatrin i Sverige står vid ruinens brant

Mer
4 år 7 månader sedan #1183090 av Nissegossen
Var det verkligen rätt att stänga de psykiatriska institutionerna eller borde Beckomberga och Långbro fått vara kvar? skriver Amanda Sandholm (V), undersköterska i akutsjukvården.
www.expressen.se/debatt/psykiatrin-i-sve...r-vid-ruinens-brant/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 7 månader sedan #1183092 av Klanggedin
Vad har du snubblat in på NU? Det är helt sakligt att när neuroleptika kom på 50 talet så kunde tusentals schizofrener leva i sina egna hem!
Mer
4 år 7 månader sedan #1183093 av Geta
Ska det finnas öppenvårdsplatser för personer med autism? MsTibbs hade ju hört att de schizofrena har dött och att det är personer med självskador som behöver sluten vård idag. Bilden ser nog annorlunda ut än tidigare.
Mer
4 år 7 månader sedan #1183102 av Nissegossen

Geta skrev: Ska det finnas öppenvårdsplatser för personer med autism? MsTibbs hade ju hört att de schizofrena har dött och att det är personer med självskador som behöver sluten vård idag. Bilden ser nog annorlunda ut än tidigare.



Fel ute, lika många blir sjuka i olika psykiatriska sjukdomar, men självskadade är mer vårdkrävande därför finns färre platser över till oss med psykoser vi åker ut och in, men vi får klara oss själva och att vi dör i större utsträckning när vi inte får hjälp vilket kan uttryckas i att vi i större utsträckning än förr får mindre hjälp än förr. Där hade de gamla sjukhusen en funktion de som var svårast sjuka fick ligga på sjukhus och därmed fångades upp innan sucid

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 7 månader sedan #1183105 av MsTibbs
Jag frågade på psyk ifall jag kunde få hyra ett rum (varje har egen dusch och toalett) och bo där, med personal och lagad nyttig mat. Det fick jag inte. :(
Mer
4 år 7 månader sedan #1183107 av IngeF

Klanggedin skrev: Vad har du snubblat in på NU? Det är helt sakligt att när neuroleptika kom på 50 talet så kunde tusentals schizofrener leva i sina egna hem!


Det stemmer, men det er likevel for få langtidsplasser på mentalsykehus nå. Man dytter ansvaret over på kommunene, som ofte er utilstrekkelige. Det gjelder ikke bare psykiatri, det virker som om alt problematisk og upopulært skal være kommunenes ansvar.