Psykiatrins historia

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #176 av Per-Erik
Psykiatrins historia skapades av Per-Erik
TV programmet, Psykiatrins historia, var ju intressant. Där redovisades ju kortfattat för de tortyr metoder som har använts på oss. Dessutom erkände man att lobotomi var en felaktig operation. Jag undrar just varför denna grupp inte har fått ut någon ersättning för detta felaktiga ingrepp. Det är väl precis som för oss andra schizofrena det finns ingen som vill föra våran talan. Vi är helt i händerna på psykiatrikerna, och utlämnade till deras godtycke.

Tråkigt att man inte kan göra ett TV programm om situationen för schizofrena i dagens samhälle. Men dom tycker väl det är en sådan skamfläck att dom helst sopar det under mattan.
Mer
20 år 5 månader sedan #177 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykiatrins historia
Ganska ruggiga behandlingar de använde sig av och de handlade inte precis efter den Hippokratiska eden. Värst tyckte jag att metoden bad tillsammans med elektriska ålar var (600 V). Rena tortyren faktiskt. De flesta behandlingar de beskrev var ju under all kritik.

För några år sedan var det en programserie om schizofreni eller om det var psykisk sjukdom i allmänhet vill jag minnas. Jag håller med dig att det behövs en dokumentär om dagens situation. Kan ju vara intressant för framtida generationer att skratta åt dagens stolligheter i vården. De finns säkert.