Orsakerna till brist på mediciner (SVT)

Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1201031 av Clean
Precis det kostar att ta fram nya mediciner så pass mycket kostar det att dom tjänar inga stålar på netto. I långa loppet står vi alla där utan pengar eller mediciner! Det kostar mera pengar som inte finns över huvud taget. Så egentligen finns det inga pengar varken för både dem och oss. Tyvärr. Pengar växer inte på träd. Så vartfan ska vi få pengarna ifrån?
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Clean.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1201052 av Geta
Fantasio,

Varför tror du att det är kris i läkemedelsbranschen just nu?

Du som har tillverkat tabletter.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Geta.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1201100 av Fantasio
Jag vet inte. Aktiv substans köps in, men den kan inte vara hutlöst dyr. Sedan är det mest bindemedel i tabletterna och det kostar inte många kronor. Cellulosa hade vi väl i mängder. Vårt R&D (research and development) sköttes av en kille. På stora företag sysselsätter det rätt många personer. De andra råvarorna vi hade var olika smaker och olika vitaminer och de var inte hutlöst dyra att köpa in. Sorbitol kom i 50-kiloskartonger. På ett skift borde en fabrik av Astras storlek producera miljontals tabletter. Jag skötte den så kallade tubfyllaren och den spottade ur sig 3200 brusrör i timmen. Som sagt, att utveckla nya tabletter är krävande, men det är sällan det kommer nya antipsykotika.

Konkurrens kan vara orsaken. Ta bara brittiska Tesco, deras motsvarighet till vårt ICA kan man säga. De tvingade sina leverantörer att vara billiga. Olika företag slogs om att få tillverka till dem, då de är en stor kedja. Jag vet att de finns i Polen också.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Fantasio.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1201153 av Nissegossen

Fantasio skrev: Om ni bara visst hur en så kallad tablettpress producerar tabletter. Det bara sprutar ut tabletter. Vi gjorde satser (vi sa alltid batch/batcher) på 400 kilo. Det måste bli hundratusentals tabletter.


Jag råkade få Akineton som enligt mitt tycke var feltillverkad, jag gick till Apoteket och säger den är feltillverkad den är inte som den skall vara! (jag har haft den sedan 1974, de slår inte mig på fingrarna jag vet ju verkan) De sade vi tar från en annan batch, det kände jag inte, hade den ju hemma och tog bara en om dagen. verkan var av det konstiga slaget, tills jag märkte på en tablett att den var som den skulle och utredningen om tabletterna sade tillverkaren det är inget fel på medicinen.

Det var feltillverkat, men när får man en tillverkare att erkänna ett fel på deras läkemedel?

Det skall vara till bevis, men jag har inga pengar till att analysera produkten hos ett laboratorium?

En gammal läkare jag hade sade om Akineton att den är lätt att tillverka, den kommer från den Danska firman Knoll
Man blir dum på akineton, det verksamma ämnet är biperidenhydrokloridum det jag läst det stod på burken förr, speciellt kloridum men jag slog det på google de sade detta biperidenhydroklorid

www.fass.se/LIF/substance?userType=2&sub...d=IDE4POCCU9FVIVERT1

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 4 månader sedan #1201228 av Clean
Geta pengar är det tror jag för dom går i förlust. Att ta fram nya mediciner tex klozapin kostar mera än vi betalar för deras mediciner. Just därför
Mer
4 år 4 månader sedan #1201234 av Admin1
Det är prispress som ger problemen med läkemedlen. Tillverkarna är stora och ligger utomlands. För att konkurrera flyttar de tillverkningen till ett billigare land och då kan problem uppstå med leveranserna. Sedan på apoteken har de inte råd med dyra stora lager för receptbelagt går med 10 % förlust. Apoteken lever på receptfritt och hudprodukter. De måste också försöka spara på receptbelagt pga att det är en förlustverksamhet för dem.