Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 4 månader sedan #1204052 av Kloppe
Jag tror det skulle vara en bra idé med basinkomst. Det ligger i tiden. Vi behöver också nya lösningar för att tackla den skenande klimatkrisen. Den gamla tidens ekonomiska teorier är passé i dag.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 4 månader sedan #1204055 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

zoegas skrev: Det enda som motiverar folk att jobba är pengar.

Hungern är den bästa kryddan sade en vis man en gång. Arne på båten.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1204058 av zoegas

PsychoWard skrev:

zoegas skrev: Det enda som motiverar folk att jobba är pengar.

Hungern är den bästa kryddan sade en vis man en gång. Arne på båten.

Jag såg det klippet. Han var minst sagt udda.

Recard2016 skrev: Det är en väldigt negativ människosyn. Hade jag haft basinkomst hade jag uppmuntrats till att jobba till skillnad från idag. Jag sa jag ville ut o jobba för några år sedan till min läkare för o träffa lite människor o tjäna mer pengar, han svarade ; "akta dig jävligt noga för o säga 'jobb' till FK, de gör allt för att ta ifrån folks deras ersättning".

Hade jag haft basinkomst istället hade jag haft den oavsett o falla tillbaka på o kunde jobbat o stötts till det o tjänat mer pengar så hade inte sjukersättning varit en fattigdomsfälla. Nu kan jag ha sjukersättningen vilande o jag får jobba typ några timmar i veckan o behålla den, sen kanske ja krashar igen o då säger de "nej nu har du bevisat att du kan jobba, nu behöver du inte den här längre" o ja e körd. Dessutom har vi typ 150 olika bidrag i dagsläget, vet du hur mycket detta systemet kostar i administration, kunde ersätt de med basinkomst o ett system istället o vi hade sparat en massa pengar.

Då har du en snäll läkare. Dessa bidrag kommer inte utan krav du. En medborgarlön har inga krav. Det är en fundamental missuppfattning för hur en stats ekonomi fungerar. Kronans värde hade sjunkit och dessa 8000 i månaden hade tillslut varit värt 50 öre. En limpa bröd hade kostat 100.000.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 4 månader sedan #1204059 av Geta
Tror inte att vi med schizofreni får mer människovärde om det införs basinkomst. Vi är samma udda människor ändå
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1204062 av IngeF

zoegas skrev: Jag såg det klippet. Han var minst sagt udda.

Grundere sier jo alltid at de ikke er motivert av penger?

Recard2016 skrev: tidningensyre.se/2019/15-november/basink...h-dodar-utanforskap/ Den här artikeln får de rätt.

Utenforskap er ikke bare et økonomisk spørsmål. Dessuten låter det usannsynlig i en tid da pensjoner og velferdsordninger kuttes. Det liberale norske partiet Venstre hadde borgerlønn på programmet i 1990-årene. De sitter i regjering nå, men har ikke nevnt det på 20 år.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1204064 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap
föga förvånande då de som får kontrollen över landet också får kontrollen över vilka pengar som ska användas i landet och tillverkningen av dem.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.