Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212782 av IngeF
Norge har vel faktisk noe lavere skattenivå enn Danmark og Sverige, men høyere avgifter på en del saker, som bilavgifter og alkohol. Nå skal Norge redde verden med avgiftsfritak på El-biler. Vi skal altså ikke kjøre fossilbil, men selge olje til andre å la dem brenne den opp der.

Det er absurd klimavlat, der en ny Tesla er å bry seg om vår felles framtid. Cosmos, min onkel synes slett ikke det er heftig å betale skatt. Han har jobbet svart som snekker i alle år og synes han har får for liten pensjon.

Ikke synes han at man får noe igjen for skatten i Norge heller, selv om han er hjerteoperert og har vært mye på sykehus i senere år. Byråkrati er også en styggedom, helt til effektivisering gjorde at man ikke lenger fikk gjort det han skulle.

Man kan nok mene at byråkratiet er for stort, men ofte er det slik at man først merker hva byråkrater gjør når de blir borte. Min mor, som jobbet på kommunekassen, ble engang oppringt og spurt om tariffer på svart arbeid. Jeg ville satt over til ligningsjefen.

Bertrand Russell hadde et poeng da han hevdet at marxismen mer handler om hat mot de rike mer enn kjærlighet til de fattige.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212872 av Admin1

krokus skrev: Geta,
Maybe not, men det finns många som inte får sjukpenning eller sjukersättning, trots att de skulle behöva.

En kompis till mig är utbildad socionom, och jobbar på ett socialkontor. Enligt henne är det svårt att få sjukersättning och att många "faller mellan stolarna".

För 15 år sedan fick 10 % sjukersättning utan sjukdom. Det var arbetsmarknadsskäl som gjorde att de fick sjukersättning.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212899 av Recard2016
Jag jobbar utan o tjäna pengar på de. Har skrivit en bok, den förlorade ja pengar på. Håller just nu på o översätta den till engelska o ska sen ge bort den till alla kanadensiska kompisar gratis. Skriver även blogginlägg o dikter, tjänar ja inte pengar på. Har jobbat med att ta körkort i över 1 år, det har ja förlorat en jävla massa pengar på. Jag tar hand om min hund, det e som ett roligt jobb.

Jobbar även på min egen hälsa o att må så bra som möjligt. Att folk skulle sluta jobba för att de får en tillräcklig summa att leva på är en kapitalistisk myt o bygger på en vidrig människosyn. Folk vill bidra till samhället o känna att de gör nåt viktigt, är kreativa, hur många helt meningslösa jobb finns det inte idag som finns bara för att politikersvinen bestämt sig för "alla ska jobba!" det e arbetslinjen som gäller!. Hur mycket nytta gör de i byråkratiska meningslösa jobb (empty labour), typ FK o Arbetsförmedlingen? Hur meningsfull e de stackars ungdomarna som inte har nåt annat val än o bli telefonförsäljare?

Nej tvärtom de vill ha 4% arbetslöshet eller nåt sånt, för det hjälper till att kontrollera de som har jobb ("det e många som vill ha ditt jobb om du inte sköter dig eller blir för tuff!"). Dessutom är en viss del arbetslöshet bra för "ekonomin". I nuläget tror ja det finns 150 olika bidrag o söka eller nåt sånt, tänk på kostnaden för det byråkratiska i de, skulle kunna ersätta det med 1 bidrag; en basinkomst för alla. Så skulle inte folk falla mellan stolarna o skulle även uppmuntras o jobba till skillnad från idag. Nej som någon sa "ingenting är starkare än en idé vars tid är kommen".
Mer
4 år 4 månader sedan #1212912 av krokus
Admin1,
Det är heltokigt!
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1212917 av IngeF

Recard2016 skrev: Jag jobbar utan o tjäna pengar på de. Har skrivit en bok, den förlorade ja pengar på. Håller just nu på o översätta den till engelska o ska sen ge bort den till alla kanadensiska kompisar gratis. Skriver även blogginlägg o dikter, tjänar ja inte pengar på. Har jobbat med att ta körkort i över 1 år, det har ja förlorat en jävla massa pengar på. Jag tar hand om min hund, det e som ett roligt jobb.

Jobbar även på min egen hälsa o att må så bra som möjligt. Att folk skulle sluta jobba för att de får en tillräcklig summa att leva på är en kapitalistisk myt o bygger på en vidrig människosyn. Folk vill bidra till samhället o känna att de gör nåt viktigt, är kreativa, hur många helt meningslösa jobb finns det inte idag som finns bara för att politikersvinen bestämt sig för "alla ska jobba!" det e arbetslinjen som gäller!. Hur mycket nytta gör de i byråkratiska meningslösa jobb (empty labour), typ FK o Arbetsförmedlingen? Hur meningsfull e de stackars ungdomarna som inte har nåt annat val än o bli telefonförsäljare?

Nej tvärtom de vill ha 4% arbetslöshet eller nåt sånt, för det hjälper till att kontrollera de som har jobb ("det e många som vill ha ditt jobb om du inte sköter dig eller blir för tuff!"). Dessutom är en viss del arbetslöshet bra för "ekonomin". I nuläget tror ja det finns 150 olika bidrag o söka eller nåt sånt, tänk på kostnaden för det byråkratiska i de, skulle kunna ersätta det med 1 bidrag; en basinkomst för alla. Så skulle inte folk falla mellan stolarna o skulle även uppmuntras o jobba till skillnad från idag. Nej som någon sa "ingenting är starkare än en idé vars tid är kommen".

Man kan mene mangt om at arbeidstakere presses med lavere lønner mens kapitaleiere truer med flagge ut om skattene høynes. Norge har innført arbeidsplikt for sosialhjelp, Men dette vil ikke virke. De som ikke kan jobbe kan heller ikke oppmuntres til det. Borgerlønnen vil være betydelig lavere enn det vi får i uførepensjon. Kapitalen er global. Konglomeratene har gjort slutt på the vanity of nations, som det heter i en sang.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by IngeF.
Mer
4 år 4 månader sedan #1212920 av Geta
Är det jobb att ta hand om sin egen hund?