Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 5 månader sedan #1204072 av memphis
Finns det nånstans där detta system fungerar och är i bruk , undrar jag?
Mer
4 år 5 månader sedan #1204074 av Recard2016
De testade de i en delstat i Kanada en gång för flera decennier sen o det hade väldigt bra resultat. Men det experimentet tystas ner. Finland testade de härom året med en liten andel invånare. Kenya testar de tror ja, delar av Indien har testat det med bra resultat. Alaska har nåt liknande.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204075 av IngeF

Recard2016 skrev: De testade de i en delstat i Kanada en gång för flera decennier sen o det hade väldigt bra resultat. Men det experimentet tystas ner. Finland testade de härom året med en liten andel invånare. Kenya testar de tror ja, delar av Indien har testat det med bra resultat. Alaska har nåt liknande.


Nå skal det sies at det finske eksperimentet var på 5000 pr måned.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 5 månader sedan #1204076 av Jocke

IngeF skrev: Jeg synes egentlig det er urimelig at samfunnet skal betale for et liv jeg ikke vil ha.


Jag tror du menar IngeF, att samhället inte ska betala för det liv du tror denna reform skulle skapa, du tror alltså på ett kapitalistiskt system? Du vill leva där du känner att du kan försörja dig själv.

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 5 månader sedan #1204077 av memphis
Ok. Sen en annan faktor är ju hur mycket denna basinkomst är. Om den går att leva på, eller om man ändå måste ha ett jobb för att dryga ut den.
Mer
4 år 5 månader sedan #1204078 av Recard2016

IngeF skrev:

Recard2016 skrev: De testade de i en delstat i Kanada en gång för flera decennier sen o det hade väldigt bra resultat. Men det experimentet tystas ner. Finland testade de härom året med en liten andel invånare. Kenya testar de tror ja, delar av Indien har testat det med bra resultat. Alaska har nåt liknande.


Nå skal det sies at det finske eksperimentet var på 5000 pr måned.


Jo det var inte på tillräckligt stor skala o tillräckligt länge för att kunna se effekterna eller positiva effekter. Mitt län gav psyksjuka 500 kr i månaden extra i ett eller två år, det förbättrade deras psykiska hälsa nämnvärt, mer än medicin o terapi.