Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 4 månader sedan #1204787 av IngeF
Man begynner virkelig å merke forskjellen mellom den rikeste middelklassen i Europa og de fattige i Norge også. Man klager på alle de ikke arbeidende psykiatripasientene rundt om i kommunene som burde vært sysselsatte. Det var bedre før, men man burde besøke mentalsykehus ca 1950 for å se hvorfor det var slik.
Mer
4 år 4 månader sedan #1204819 av Geta
Mina syskonbarn åkte utomlands efter gymnasiet. Flickan jobbade som au pair i USA och pojken jobbade i en klädaffär i London. Så kan man också göra.
Mer
4 år 4 månader sedan #1204822 av Amandara
Alltid detta JOBBA. Men det är oxå ett sätt att se världen och upptäcka nytt. Olika jobb, och arbetskamrater, kan vara spännande.
Mer
4 år 4 månader sedan #1204825 av Geta
Flickan utvecklades enormt under det år som hon tillbringade i USA. Hon tog efter deras umgängesformer. Pojken hittade sin blivande fru i London.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1204855 av Admin1
Det amerikanska samhället är inget föredöme. Bättre om fler amerikaner besökte och levde i Europa. USA behöver reformeras på många olika sätt och gå mot Europa. Man kan inte ha världens rikaste land och samtidigt ha ulandsförhållanden i delar av landet.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 4 månader sedan #1204900 av Cosmos
Jag jobbade 8 månader som au-pair i London. Det var utvecklande och fantastiskt på många sätt. Dessutom fick jag en bild av hur det är att vara underklass. I och för sig har jag det i Sverige också men till bättre lön.

I den nuvarande debatten om den accelererande våldsbrottsligheten i vårt land hävdas det att jämlikhet är bästa lösningen. Sverige sägs vara världens mest jämlika land eftersom inkomstklyftorna är de minsta i hela västvärlden. Så något måste vara knas.

Basinkomst är dömt att misslyckas. Människan är lat av naturen och skulle inte lyfta ett finger om 13.000 kr skulle segla ner från himlen varje månad. Inte jag heller. Vem skulle betala? Eller skulle kanske våldsbrottsligheten minska eftersom alla skulle känna sig så jämlika? Frågorna är många?