Ny metod botar stress och ångest – utan mediciner

Mer
4 år 4 månader sedan #1206709 av Nissegossen
Betalartikel i Expressen ändrar fokus hit
Vad är EMDR?

EMDR är en förkortning av ”Eye Movement Desensitization and Reprocessing”. EMDR är en psykoterapimetod baserad på ögonrörelser, som kan hjälpa dig att minska besvären efter upplevelserfrån det förgångna som stör ditt dagliga liv.
Vanligtvis handlar dessa tidigare upplevelser om trauman av olika slag som t.ex. överfall, övergrepp, olyckshändelser eller naturkatastrofer. EMDR har också använts för att hjälpa människor att hantera ångest och panikkänslor, svår sorg, reaktioner på fysiska sjukdomar och många andra tillstånd där starka känslor är förknippade med livsupplevelser.
www.emdr.se/EMDR.aspx

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1206715 av Clean
Jag vill inte manipulera eller förminska mina känslor hur starka dom är ibland. Tex sorg är en naturlig del av livet.

- Jag tror inte på förträngning!

Däremot mediciner och drugs tror jag på för allting är kemiska reaktioner i hjärnan.

Men terapier som handlar om förträngning tror jag inte på. Psykodynamisk terapi behandlar patienter för dom ska bli medvetna vad olika saker har för betydelse i livet tex bortträngda trauman från barndomen!

Men kan förstå andra vill det. För dom kan inte leva med det.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Clean.
Mer
4 år 4 månader sedan #1206818 av Admin1
När jag var nyinsjuknade hade jag ångest. Jag hittade på en ögongymnastik genom att titta så långt till vänster, som möjligt och sedan så långt till höger som möjligt. Den funkade ganska bra. Var för 30 år sedan.