Gå inte på myten om kemisk obalans i hjärnan

Mer
4 år 3 månader sedan #1214231 av Nissegossen
Det är den perfekta marknadsföringssagan för läkemedelsföretagen. Mytbildningen har förvånansvärt nog även letat sig in i landstingens vårdguide 1177.

Därmed är det inte konstigt att många patienter tror att deras depression beror på kemisk obalans i hjärnan, skriver läkaren André Marx.
www.expressen.se/debatt/ga-inte-pa-myten...k-obalans-i-hjarnan/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 3 månader sedan #1214232 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Gå inte på myten om kemisk obalans i hjärnan
det var inte dåligt pinkat av massmedia

kommer ihåg första gången jag blev erbjuden piller av en läkare. vet att jag hade nämnt om att jag mådde dåligt och så tog han upp en pillerbox från sin vita rock och började snacka om att jag hade kemisk obalans i hjärnan och det var givetvis inget jag gick på direkt.
Mer
4 år 3 månader sedan #1214233 av Geta
Vi vantrivs i kulturen. Därför depression.
Mer
4 år 3 månader sedan #1214251 av Nissegossen

PsychoWard skrev: det var inte dåligt pinkat av massmedia

kommer ihåg första gången jag blev erbjuden piller av en läkare. vet att jag hade nämnt om att jag mådde dåligt och så tog han upp en pillerbox från sin vita rock och började snacka om att jag hade kemisk obalans i hjärnan och det var givetvis inget jag gick på direkt.


Det är en debatt artikel Expressen väljer att publicera den, det är inte Expressen.
www.expressen.se/debatt/ga-inte-pa-myten...k-obalans-i-hjarnan/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 3 månader sedan #1214276 av Amandara
Jag säger bara lithiumjonbatteri. Energi kan lagras. Lithium till affektiva.
Mer
4 år 3 månader sedan #1214285 av MsTibbs
Så nu tror det var slump att sjukhusen kunde stänga ner?