Brandmännens varning för farliga prylarna i hemmet

Mer
4 år 1 månad sedan #1230280 av Nissegossen
Varje år uppstår allvarliga bränder i våra hem, bränder som kostar både liv och emotionella värden.

Det vi vet är att många av bränderna hade kunnat undvikas.

För med rätt kunskap och information går det att minska risken.
www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sja...iga-prylar-i-hemmet/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1230374 av Richard

Att slänga in en pizza i ugnen efter att ha viglat hem från en festkväll på stan är en fruktansvärt dålig idé. Risken för att du ska somna ifrån din kvällsmat är stor, och kan ge allvarliga konsekvenser.


Jag la in en pizza i ugnen o den skulle värmas i 10-15 min, jag la mig på soffan o vaknade 10 timmar senare...



Inga grenuttag för apparater över 1000 watt


Jag har ca 30 sladdar inkopplade i ett uttag. Ibland går säkringen...

Installera brandvarnare


Vaktmästaren har satt upp brandvarnare i alla lägenheter. Jag har tillfälligt plockat ner den, eftersom den började tjuta när jag lagade mat. Men ska omedelbart sätta upp den igen.


Jag har en vatten-brandsläckare o ska köpa en pulversläckare till köket.
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Richard.
Mer
4 år 1 månad sedan #1230456 av memphis
Jag har en brandvarnare som fanns i lgh när jag kom. Vet inte om den funkar men den piper i varje fall inte. Sen har jag en brandfilt i köket också. Tror den ligger i skafferiet.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1230458 av PsychoWard
En brandfilt skadar inte. Brukar väl sägas att man släcker bränder genom antingen Kvävning, Vatten eller att ta bort bränsletillförseln (t-ex för oljepumpar eller bränslemotorer så stänger man förslagsvis bränslekranen). sen skadar det nog inte att veta att man bör inte släcka oljebränder med vatten då det orsakar en explosion.


Jag hade sån där halon-brandsläckare i min förra lägenhet. har för mig den är förbjuden i annat än än flygplan och stridsvagnar typ, mycket effektiva men påstås att de är stygga mot klimatet så. Iaf så började det brinna hos grannen nedanför, eller jag hörde att det skrek så jag stack dit och kollade så var det stor brand i teve-rummet, tillbaka in i lägenheten och hämtade en av halon-de små brandsläckarna (2-3L ) och tömde den i hans soffa där det brann bakom väggen. Vet att jag sprang fram och tillbaka med vatten från köket hans också men det hjälpte föga. Eventuellt brann det i gardinen med. Iaf så kom jag på att jag hade en till sån brandsläckare så jag sprang tillbaka och hämtade den med, samma storlek men behövde bara knappt använda halva innan branden var släckt. Tror det dröjde en kvart till minst innan brandkåren kom eventuellt. Jag lade de förbjudna brandsläckarna utanför lägenheten så man såg vad det var för märke osv, men efter att de åkt iväg så låg brandsläckarna kvar så jag tog hand om dem.

det jag ville sagt var att det möjligen hade varit enklare att släcka med brandfilt. den jag vecklade upp senast var väl 1x1.5m och jag planerat att ta med den när jag vandrar i skogarna. Såg en som hade gjort ett skorstenshål i ett tält mhja sån förresten, men säkert spelar det roll vilket material brandfilten är gjord av.

en brandsläckare kan man dessutom använda som försvarsvapen, men det "lustiga" är att på vandrarhemmet där jag hade en sån stor precis vid dörren liksom och beredd att använda den om nån boxare kom typ, så blev jag ju inlagd på psyket efter ett år drygt och så fick min kompis ta över det rummet där brandsläckaren stod vid ytterdörren. han berättade sen att han hade haft inbrott och tjyven tog upp brandsläckaren i luften och liksom hotade att kasta den i skallen på honom när han låg där i sängen.

förresten läste jag precis en varning mot att använda askan för att slänga på skiten i utedasset, han hade visst råkat använda sån aska med glöd i, glöden ska visst kunna stanna veckor gömd under askan. alternativ.nu
Last edit: 4 år 1 månad sedan by PsychoWard.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1230474 av Nissegossen
Kan man skapa glödande relation och passion på nytt med ett ute dass med eld i röva?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Nissegossen.