Forskare ser att cigarretter gör att färre dör i corona, undersöker snus

Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1256629 av Nissegossen
Forskare ser att rökare får ett lindrigare förlopp av corona, och nu undersöks om även snusare kan få det lindrigare förlopp
www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruse...-19-experten-svarar/

Undersökning görs i Sverige då vi har fler snusare en övriga länder

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256639 av Vatten
gissningsvis gäller de personer som vistas i miljö med hög mängd DDT också, dvs gifter i generell mening är skadligt för virus liksom för människa.

Effekten kan vara signifikant, men är den relevant? Ifall giftet tar död på människan i stället för att viruset göra samma sak... Manliga tonåringar som röker drabbas mindre av Schizofreni är ett annat gammalt resultat. (statistiskt signifikan, ja men relevant?)
Mer
3 år 10 månader sedan #1256642 av Geta
Är det därför som inlagda psykpatienter röker som skorstenar.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256643 av Zoidar
Undrar om mina tobaksfria nikotinsnus skyddar mot Corona. :)

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 10 månader sedan #1256644 av memphis
Jo jag hade en läkare som sa att rökning kunde nästan vara bra vid psykisk sjukdom. Då jämförde han med risken att dö i självmord.
Mer
3 år 10 månader sedan #1256648 av Vatten

Geta skrev: Är det därför som inlagda psykpatienter röker som skorstenar.

Jag har mycket svårt att tro att psykpatienter kan ägna sig så hårt och unisont åt något som på kort sikt skulle vara skadligt. På lång sikt är det naturligtvis skadligt men när det är mörkt är sikten ofta dålig av fullständigt naturliga skäl.

Att bevisa detta vetenskapligt är dock svårt och det verkar inte bara handla om nikotin

Smoking status as a potential confound in the BOLD response of patients with schizophrenia
Nicotine Effects on Anterior Cingulate Cortex in Schizophrenia and Healthy Smokers as Revealed by EEG-informed fMRI

Men någon typ av kontroll förefaller i mina ögon öka när man röker & detta förefaller vara extra uppskattat av den populationen som kan känna behov av det.