Greta Thunberg sommarpratar idag (P1)

Mer
3 år 9 månader sedan #1263224 av Kloppe
Det Greta säger är verklighet. Tror det är därför många blir provocerade. För de orkar inte höra sanningen. Men för politikerna är det väldigt bra att hon finns som en blåslampa.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
3 år 9 månader sedan #1263228 av Geta
Det är bra att en ungdom ställer sig upp och ryter. Det ger hopp för barn och ungdomar. Det är deras framtid det gäller. Om plastpåsarna blir svindyra är en petitess. :grandpa
Mer
3 år 9 månader sedan #1263240 av Cosmos
Svindyra plastpåsar är bara en början. För att styra folkets beteenden används oftast skatter och avgifter. Sockerskatt är redan på väg in, köttskatt likaså. När man väl börjat finns inget slut. Vi kan räkna med väldigt dyra matkassar (alltså med mat i) om ett tag. I vanliga fall hänvisar man ständigt till "svaga grupper" och socioekonomisk utsatthet men de räknas helt plötsligt inte längre när det handlar om skattehöjningar.

Min åsikt stämmer väl överens med Rebecca Weidemo Uvells. Håll tassarna borta från folkets frihet att välja utan att bli bestraffade för det. Om politikerna tror att folket inte har intelligens nog att välja det som är bäst för familjen vittnar detta om ett djupt folkförakt.

(Själv stoppar jag nu mina varor i en tygkasse som jag har med mig överallt).
Mer
3 år 9 månader sedan #1263243 av Geta
Kan undra hur Sveriges ekonomi ser ut efter Coronan. Vad kommer att ses som viktigt att lägga skattepengar på? Just nu tycker landets befolkning att sjukvård och omvårdnad är viktigast.
Mer
3 år 9 månader sedan #1263279 av Cosmos
Det är massor av företag som gått i konkurs och regeringen har ju lovat hundratals miljarder i stöd för att rädda det som räddas kan. På butiksfronten har ju de fristående affärerna gått omkull medan kedjorna; KappAhl, Lindex etc står på säker mark. Stans bästa skoaffär (ej kedja) gick i konkurs efter några månaders coronakris bara. Djupt saknad, köpte i princip alla mina skor där.

Men sett ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv är denna utveckling toppen. Det är ju själva essensen i klimatindustrin: att vi ska konsumera.mindre.
Mer
3 år 9 månader sedan #1263468 av krokus
Cosmos,

Dressmann ska tydligen stänga många butiker i Sverige.