Nalin Pekgul om dagens psykiatri och valfrihet (Expressen)

Mer
3 år 6 månader sedan #1291335 av Geta
www.expressen.se/debatt/jag-har-gratit-n...patienterna-lever-i/

Hon är före detta socialdemokratisk politiker och nu sjuksköterska i psykiatrin.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291349 av Cosmos
Jag läste även denna:

www.expressen.se/debatt/psykiatrin-i-sve...r-vid-ruinens-brant/

Det är en vänsterpartist som anser att psykiatrireformen som gav kommunerna ansvaret för psykiatrin i hög grad misslyckades och att lämna svårt sjuka människor in i missbruk och hemlöshet blev vanligt.

Tror att den s k reformen i huvudsak handlade om att stänga mentalsjukdomen för att de inte passade in i det strömlinjeformade välfärdssamhället. Inga människor ska sitta på anstalt i vårt vackra land! Usch och fy!

Jag var inlagd på Ulleråker på 80-talet och när det fungerade var det en rekreationsplats för visserligen hospitaliserade patienter men inte minst en hel del nöjda patienter som hade något att göra. Det fanns en stor trädgårdsodling med växthus, kapell för andlig vägledning, snickeri, verkstad m m. Patienterna gick till jobbet varje dag.

I övrigt, för nyinsjuknade som jag själv, bedrevs en lång kedja av vårdinsatser t ex bildterapi och kroppskännedom som var viktiga för de med behov av att vara igång och inte fastna i passivitet.

De gamla mentalsjukhusen hade en uppgift, det går inte att förneka.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291356 av Geta
Eget boende är inte allt. Det räcker inte.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291363 av Fantasio
Det var intressant läsning.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1291371 av Nissegossen
Håller med jag har ju också sett insidan av gamla mentalsjukhus där fanns studier och möjlighet att teckna måla keramik jag gjorde typ en knycklig matkasse med glasyr men min mor som fick den sade jag till använd den inte med vatten i för att ha snittblommor i, jag vet inte om den håller vatten utan att läcka i längden.

Hon hade eterneller eller torkade rosor i. Till mors dag förövrigt köpte jag alltid minirosor i kruka till henne, de gick ut i trädgården några dog på vintern men de flesta klarade sig. Där fanns också matlagningskurs jag gått på. Samt arbetsträning, kontor och snickeri eller jobb såsom mindre industri. Träningsmöjligheter, bibliotek grammofonerna där gick varma med både LP fanns även till stenkakor, sedan även CD böcker ja, tidskrifter som vilket vanligt bibliotek som helst.

Kapellet på baksidan i separat byggnad fanns de senare åren innebandy och andra sporter med en mindre plan att vara på, kyrkan var i byggnaden inne bakom biblioteket samt personal att tala med alla utbildade för att kunna prata med alla sorters människor. Naturligtvis samma tystnadsplikt som vårdpersonal.

Det huset det senast byggda var ett hus de rev först av allt fel målarfärg på fönstren gjorde att det trä som var under ruttnade då det inte kunde bli av med fukten inuti det kunde inte "andas" så det gick att köra in en pennkniv in till skaftet hela bygget var ett fuskbygge. Det som står kvar har de gjort lägenheter så numera kan man köpa en lägenhet och bo på institutionen kanske en ide att sjuka skulle kunna köpa sig egen lägenhet och göra kollektiv och återuppväcka mentalsjukhusen i annan form.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291380 av Geta
Det senaste är att de lagt ner biblioteken på sjukhusen.