Räddningstjänsten utbildas i hur de ska avvärja självmord (SR P4 Gävleborg)

Mer
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1291537 av Pimed
Det är på tiden. Självmord är det värsta jag vet förutom vi som har blivit utsatta för sexuellt våld. Självmordstankar är en levande form av helvete. Men det finns alltid en väg till att må bättre. Självmordstankar är en tillfällig kris. Man behöver stöd och hjälp. Antidepressiva är bra att äta när man har självmordstankar. Iaf enligt min erfarenhet. Jag trodde aldrig att jag skulle ta mej levande därifrån vilket alla tror som är där. Men det gjorde jag, jag red ut stormen hur övermäktigt det än va, vilket det var alltså övermäktigt och alla blir fria ifrån självmordstankar även om det kan ta tid bara man inte ger upp så klarar man sig. Utan söker hjälp.
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 5 månader sedan #1291701 av Admin1
90 % av de som begår självmord har psykisk sjukdom. Bättre och effektivare behandling av psykisk sjukdom kan rädda liv.
Mer
3 år 5 månader sedan #1291718 av krokus
Efter ett av mina självmordsförsök (som skedde under en psykos) sa min samtalskontakt på psykosmottagningen: "nästa gång som du tänker hoppa från hög höjd, tänk på att du kan bli invalid om du överlever!", snacka om känslokall kommentar. Jag fick heller inte byta samtalskontakt.

Den samtalskontakten sa även andra helknäppa saker och det var så skönt när hon äntligen slutade jobba på den mottagningen.
Mer
3 år 5 månader sedan #1291730 av Geta
Jag tycker att det var ett bra råd och inte knäppt. Har en kompis som har hoppat från hög höjd och är skadad för livet. Hon låg i koma tre månader efteråt. Idag har hon olidlig ryggvärk och går med kryckkäppar.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 5 månader sedan #1291735 av Pimed
Jag vet en människa som hoppade som försökte ta sitt liv som överlevde hon sitter i rullstol idag.

Men visst var sättet samtalskontakten sa det på var jävligt okänsligt. Jag hade en läkare som sa "alla jag känner som har varit utsatta för sexuella övergrepp mår bra idag"! När jag berättade varför jag mådde så jävla dåligt och behövde hjälp.