Hitta mening i livet

Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1314544 av Maxjohan1983
De tre sakerna som är nödvändiga för ett meningsfullt liv är dessa:
  1. Du behöver ha en livsuppgift, en vision, en högre mening, något du brinner för och något du vill uppnå.
  2. Du behöver fylla en funktion utanför dig själv, göra något för någon annan som den personen inte kan göra själv, eller som den har svårt att göra själv.
  3. Du behöver känna att du utvecklas, att det finns en framåtriktad rörelse mot något som ännu är okänt men som har möjlighet att bli bättre än där du är idag.
www.overlevnadsguiden.se/
www.overlevnadsguiden.se/personligutveck...s-livet-meningslost/

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 2 månader sedan #1314548 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Hitta mening i livet
Bra grejer! Meningsfullhet är ett av benen på KASAM - känsla av sammang. Begriplighet ett annat, hanterbarhet ett tredje. KASAM används oftast som en lösning på den eviga frågan om meningen med livet. Meningsfullhet är naturligtvis viktigast. Ser man ingen mening i vad man gör kan inget av det andra heller uppfyllas.
En känsla av sammanhang (KASAM) | Vardagspsykologi
 
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1314574 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Hitta mening i livet
Ja, KASAM är viktigt och vettigt! 

Annars har jag klagat på tristess för psykiatrin länge. Nu senaste besöket fick jag nytt preparat som skulle aktivera mig. Och det gjorde den Nu måste jag bara sluta dumma mig med maten och spendera mera pengar på mat. Har fastnat i någon typ av ätstörningsfas i tre veckor. Äter fruktansvärt lite. Typ under 1000 kcal per dag.  

Jag får helt enkelt do what you got to do. Spendera mera pengar på mat och sedan skita i att spara så mycket pengar. Får väl köpa en minikyl om den jag har går ur bruk. 

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 2 månader sedan #1314576 av memphis
Svar från memphis i ämnet Hitta mening i livet
Du kan köpa en begagnad kyl om din gamla går sönder Maxjohan. Kostar mellan 0-500kr. Bara att rengöra den ordentligt.
Mer
3 år 2 månader sedan #1314579 av Maxjohan1983
Svar från Maxjohan1983 i ämnet Hitta mening i livet
Ja,det låter bättre än att köpa en helt ny. Bra idé. Dom borde inte vara i så dåligt skick heller, för det är väl folk som gått ur tiden som efterlämnar sådant. 

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln