Vem är så dum att gå ut på isen nu?

Mer
3 år 1 månad sedan #1324671 av Richard
I förrgår dog 4 personer, när isen de gick på brast;
www.expressen.se/gt/drunkningslarm-i-sjo-stor-raddningsinsats/

Igår dog 2 personer på samma sätt;
www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/stort...g-vid-sjo-efter-larm

Nu hörde jag nyss på radion att ytterligare 2 personer har gått genom isen;
sverigesradio.se/artikel/flera-personer-...enom-isen-i-ekolsund

Vem är så jävla dum o går på isarna nu när det är plusgrader? Man ska inte säga att dom får skylla sig själva, men man är bra dum...
Mer
3 år 1 månad sedan #1324672 av hans52
Det är otroligt korkat.
Mer
3 år 1 månad sedan #1324678 av Geta
Ja, nu rapporteras det varje dag om personer som har drunknat på isar.
Mer
3 år 1 månad sedan #1324694 av Nissegossen
Att alltid ha isdubbar med sig på isar och att aldrig gå på is när det är plusgrader gör att man har medel att ta sig upp ur isvaken om man går igenom. Förutom att ha isdubbar är en visselpipa helt nödvändigt att ha fast i isdubbarna så länge du andas kan du blåsa i visselpipan.

Rösten kroknar långt innan, går du igenom vänd dig om om du går igenom dit där du gick igenom ta rejält grepp om isdubbarna sparka med fötterna dra dig upp på samma ställe du gick igenom. Något du bör ha en en mjuk lina- med en läderpung full med sannd för att kunna kasta till en i en vak samt i ryggsäcken när du packar den, klä först insidan med en sopsäck i plast lägg allt i den bla ett torrt ombyte kläder knyt ihop sopsäcken den gör med detta att du flyter på ryggsäcken med luften i sopsäcken.

Är du klädd i Jeans och temperaturen minus-10 grader fryser de till ett ispansar har du däremot allt i ylle så har ylle den egenheten att ylle värmer även om det är blött. Skall du rädda någon ur en vak, ha något emellan personen i vaken och dig själv, detta för att undvika att du själv blir neddragen från isen ned i vaken. Har du kommit på fast mark ta och byt om gör upp eld torka de blöta kläderna och tag lärdom. En ispik att ha med sig på isen bör man ha, för att testa hur tjock isen är.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 1 månad sedan #1324697 av Geta
När jag var barn körde pappa bil på isen på en sjö. Jag fick sitta i hans knä och styra bilen.
Mer
3 år 1 månad sedan #1324702 av Cosmos
Jag åkte skidor på isen en gång. Var hur rädd som helst. Men det var kompisen som menade att isens tjocklek gjorde den säker. Men man kunde med jämna mellanrum höra isen braka och spricka (råma). Vi hade inga isdubbar med oss vad jag minns.