Nån som såg "Ondska" på TV3 i tisdags?

  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #53985 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Nån som såg "Ondska" på TV3 i tisdags?
Aspergergirl!
Jag såg programmet och tyckte inte om hur de förväxlade tillståndet med psykopati. Har en nära vän med diagnosen och håller helt enkelt inte med! .?
Mer
17 år 4 månader sedan #54006 av Geta
Det är underligt att det får sändas ett sådant program med den titeln.
Vad jag förstår ska det sändas flera avsnitt i serien.
Vad är meningen med att peka ut grupper på detta sätt och vad får folk som inte har närmare kunskap för uppfattning om personer med psykiatriska diagnoser?
Det mesta tyder på att man vill sända ett spektakulärt program som ger stor uppmärksamhet men utan att tänka på följderna.
Mer
17 år 4 månader sedan #54010 av Nissegossen
Sådana hät program är avsedda att verka till en attitydförändrng angående psykiskt avvikande!

Jag gissar att det kommer i en framtid legitimera en klappjakt på oss som har en psykisk diagnos!

Vi som har diagnosen Schisofreni och andra som har en psykisk diagnos kommer att i en allt större utsträckninhg bli stigmatiserade och utsatta för förföljelse!

Det kommer att bli så! Vi som har Schizofreni borde vara 90 000 tusen eftersom 1% av befolkningen får diagnosen och är drabbade, men bara 40 000-45 000 lever idag!

Jag själv upptäckte tidigt när jag var inlagd hur folk togs till somatiskt sjukhus och aldrig kom tillbaka! Överdödligheten hos oss med sjukdomen gjorde att jag drog öronen åt mig!

Jag har inte varit inlagd på sjukhus de senaste 20 åren! Detta kanske jag vid vissa tillfällen kunde behövt, men jag har på grund av att jag ser hur det går inte haft viljan att bli inlagd!

Jag har haft denna sjukdom i över 32 år nu och är en överlevare!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 4 månader sedan #54012 av aspie

Nissegossen skrev: Jag själv upptäckte tidigt när jag var inlagd hur folk togs till somatiskt sjukhus och aldrig kom tillbaka! Överdödligheten hos oss med sjukdomen gjorde att jag drog öronen åt mig!

Det där är nog tyvärr en beaktansvärd risk med diagnoserna. När resurser i hälsovården blir knappa, görs det "prioriteringar", dem talar man delvis helt öppet om. Därtill finns det dolda prioriteringar. Jag har också hört om överdödligheten i schizofreni, men ingen somatisk orsak finns att visa.

- aspie
Mer
17 år 4 månader sedan #54017 av Isa-Alise
Överdödligheten beror på självmord och på hjärt-kärl sjukdomar... det är vanligt med kroppsliga sjukdomar hos människor med schizofreni, däribland är diabetes och hjärt-kärl sjukdomar ofta orsakade av viktuppgång pga medicineringen...
Mer
17 år 4 månader sedan #54030 av Nissegossen
Det heter så, ja! Tyvärr!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum