Nån som såg "Ondska" på TV3 i tisdags?

Mer
17 år 5 månader sedan #53935 av Aspergergirl
Nämen vad säger du? GÅR det i repris? Det stod inte i tidningen... Då MÅSTE jag bara få det inspelat. Tack för informationen! /A
Mer
17 år 5 månader sedan #53939 av Khai Chau
Jo...jag menar att man kan ju faktiskt skriva till TV 3 (?) och framföra sina synpunkter, om man vill...kanske får man också ett bra svar tillbaka från dem, kanske inte...men man har i alla fall fått säga det!

så brukar jag göra, till dagstidningarna...
Mer
17 år 5 månader sedan #53940 av Admin1
Jag såg programmet och jag misstänker att de som såg det nog blev lite skrämda av Aspergers, även om de sa att de flesta med Aspergers inte var farliga. De sa att Aspergers stod för 15 % av våldbrottsligheten bl.a. Tidigare har nog inte folk förknippat Aspergers med farlighet. Jag misstänker att de snart har ett program om schizofreni i samma serie.
Mer
17 år 5 månader sedan #53948 av aspie
Har inte sett programmet men knappast är det något allvarligt. Det har varit tidigare något motsvarande om aspies. Hans Asperger och den senare aspergerforskaren Simon Baren Cohen anser att aspergers syndrom innebär att man har en extremt manlig hjärna med visuo-spatiala talanger etc. Aspies brukar få i "genustester" mestadels man-poång. Medan män redan annars har lite större benägenhet att begå våldsbrått än kvinnor har, är det knappast något speciellt att aspies har lite större risk.

Det finns nog riktiga nördar bland oss, som lever i en våldsam fantasivärld fastlimmade i sina datorer, och kan tappa verklighetsuppfattningen. Det finns även aspies som fått flera tilläggsproblem och sekundära sjukdomar på grund av att personer med autismspektrumstörning blir ofta mobbade och mariginaliserade.

Men detta 15% i det ifrågavarande programmet måste vara kraftig överdrift.

- aspie
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #53956 av Jocke
Av dem aspergers man har träffat, så kan man inte dra den slutsatsen att dem kan vara våldsamma. En med downs syndrom kan man knappast misstänka är våldsam med flit. Det samma kan nog sägas om aspies?

Aspergers betyder nog att återhållsamma reaktioner speglas? Men blir man provocerad, så vete tusan om dem inte blir våldsamma. Men ngt 15 % är det inte! Ngn promille på sin höjd som idkar våld.

Schizofrena kan bli våldsamma i kombination mellan droger och medicin och psykoser. Men annars är dem nog tillräckligt allmänbildade att undvika våld! Medicin kan förstärka en psykos beroende på om man använder tillförselmedel.

Nä, det är ngn slags toxicationsproblem! Nä, nu slipper ni en högutbildad akademiker som låtsas som att världen inte är värd att notera i sitt sinne!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #53981 av Aspergergirl
Admin1,

Läs bloggen jag länkade till. Där kan man bl a läsa följande:

"Enligt autismforum är det 15% av alla dömda som genomgått en rättspsykiatrisk undersökning som befunnits ha autismspektrumdiagnos."

Tänk på att autismspektrum innefattar mer än Asperger.

/A