om du vill anmäla

Mer
17 år 3 månader sedan #55650 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet om du vill anmäla
Nej, jag kommer inte anmäla Onska. Det handlar om hur vissa människor kan hamna i ett ont tillstånd utan att själva kunna göra något åt det. Och dessa människor som har olika diagnoser har lättare att mista sina spärrar och begå dessa onda brott.
De påpekar också att det är långt ifrån alla med diagnoser som begår sådana dåd.
Själv tycker jag det är intressant att få veta hur det kommer sig att spärrar brister som de redogör för.
Mer
17 år 3 månader sedan #55660 av Geta
Svar från Geta i ämnet om du vill anmäla
Det är bara några korta inslag om varför sådana här brott begås, med bland andra Sten Levander.
Annars tycker jag att man frossar i det makabra.
Det kan väl inte vara någon slump att det här programmet sänds nu, när tvångsåtgärder inom psykiatrin är på tapeten.
Mer
17 år 3 månader sedan #55678 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet om du vill anmäla
Jo, huvudpunkten ligger ju i att allmänheten får reda på hur brotten utförts och gått till, det måste man ju veta om man ska förstå hur brottslingarna tänker.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #55684 av
Svar från i ämnet om du vill anmäla

Jo, huvudpunkten ligger ju i att allmänheten får reda på hur brotten utförts och gått till, det måste man ju veta om man ska förstå hur brottslingarna tänker.


jag tycker huvudpunkten ligger på att det är människor med en viss diagnos som har utfört brotten, hela programiden verkar vara att systematiskt kränka och svartmåla en grupp individer.

Denna hysteri, denna häxjakt, tjänar inget vetenskapligt syfte utan är bara ett sätt att skapa sensation.

som jag skrev i ett brev på svenska:

En stor majoritet av mord begås av ”normala” människor utan någon som helst diagnos. Skulle vi då kunna göra kopplingen att majoriteten av alla mord begås av radhusägare, och peka ut dessa människor som grupp. Tanken känns absurd.
Mer
17 år 3 månader sedan #55730 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet om du vill anmäla
jag blir så arg och kränkt av det där programmet.
Läste i någon tidning (var det idag) att det hade blivit anmält till granskningsnämnden.
Hoppas det går igenom. programmet är vidrigt, billigt, hänger ut och stigmatiserar psykiskt sjuka samt ger ytterst pinsamma och bristfälliga "förklaringar" till varför personerna utför brotten.
Det hela snurrar mer kring någon sorts spök-historie-framställning av "dårar" och "galningar", och så visar de dramatiseringar och blinkande bilder på blodiga kroppsdelar och uppspärrade ögon akompanjerat av hjärtljud.
Va fan??? Hur var det med den journalistiska objektiviteten här??
Mer
17 år 3 månader sedan #55754 av Bergman-Wasa
Svar från Bergman-Wasa i ämnet om du vill anmäla
Vad är ondska? Hur definierar man det begreppet? är alla som begår brott onda? Är psykiskt sjuka som begår brott ondare än andra brottslingar? Jag skulle snarare påstå motsatsen, de få psykiskt sjuka som begår brott är nog ofta starkt påverkade av sina symptom eller droger i brottsögonblicket och det är mycket tragik, men knappast någon ondska inblandad. Nej de känslokalla, planerade brotten får man nog söka bland psykopaterna i den andra ändan av sensibilitetsskalan.

Att prf Levander medverkar förvånar inte, han är ju en av de mest reaktionära gubbarna i sitt gebit som gång på gång försöker förhindra en modernara och mer human syn på oss patienter. Hade han själv fått bestämma hade vi förmodligen suttit inburade allihopa. Just nu propagerar han för tvång i öppenvården något som RSMH bl.a. kritiserat hårt. Är nog ingen tillfällighet att Ondska sänds just nu, vissa verkar göra allt för att förhindra en avstigmatisering och därmed också försvåra återhämtning och kanske också öka vissas våldsbenägenhet.