Misstänkt schizofreni

  • undrar
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
9 år 2 månader sedan #714130 av undrar
Misstänkt schizofreni skapades av undrar
Hej!

Jag behöver hjälp, misstänker att min släkting är schizofren.
Hon hör röster, är svår att få kontakt med korta stunder då hon bara sitter å stirrar, hon glömmer bort vad hon ska göra, hon har inte arbetat eller gått i skola
på flera år...hon är 27 år och sjukdomen finns i släkten sedan innan. Hon har också berättat att hon är medial.
hon verkar inte lita på någon, hon ljuger om en massa saker och säger olika till olika familjemedlemmar...
Hon har nyligen berättat att slutat höra röster, men jag fick en dålig känsla...jag tror inte på det. Hennes vänner har larmat och är oroliga för henne i samma veva.
Hon åt abilify tidigare men slutade tvärt, hon sa att hon inte hade råd med medicinen. de skrev enligt henne ut den för att hon var i nåt slags förstadie till psykos. Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, hon behöver ju hjälp...vad kan jag göra, vem kan jag vända mig till? vad ska jag säga till henne? Hur pratar jag med henne om det här på ett bra sätt?
Mer
9 år 2 månader sedan #714132 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Misstänkt schizofreni
De var nog något på spåren när de skrev ut Abilify. Det är väldigt olyckligt att sluta med sån medicin, det kan bli värre än innan...
Det bästa vore nog om hon fick börja med Abilify igen, den är dyr men nån kanske kan vhälpa henne med det. Prata sen när det verkar ha lugnat ner sig.
Det kan saknas sjukdomsinsikt när man är på väg in i psykos.
Mer
9 år 2 månader sedan #714137 av Geta
Svar från Geta i ämnet Misstänkt schizofreni
Ett alternativ vore att hon fick en billigare antipsykotika. När patentet har gått ut blir medicinen billigare.
Det är många här på Viska som inte tålt Abilify. Man blir rastlös av den.
Mer
9 år 2 månader sedan #714138 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Misstänkt schizofreni
skickar kram till er! om hon mår dåligt så hör er för om hon kan få gestalt terapi?

/magnus

John 8:31-32.
Mer
9 år 2 månader sedan #714147 av Geta
Svar från Geta i ämnet Misstänkt schizofreni
Det brukar vara svårt att övertyga någon att hon/han har vanföreställningar. Det är inte
så klokt att försöka det.
Mer
9 år 2 månader sedan #714158 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Misstänkt schizofreni
[youtube:19rsrqd9]LdVj8gXsETs[/youtube:19rsrqd9]
[youtube:19rsrqd9]ppculi-Os2g[/youtube:19rsrqd9]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum