Har jag schizofreni?

  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #765363 av Annaaa
Har jag schizofreni? skapades av Annaaa
Hej!
Hoppas kunna få viss rådgivning ang. mitt nuvarande tillstånd. Jag har besökt psykiatriker och psykolog. Båda menar på att jag inte har schizofreni, men jag har inte fått något direkt svar på vad symtomen kan bero på mer än psykisk utmattning och stress. Jag har haft somatiska symtom som tagit form i domningar, stickningar och smärta i armar och ben. Efter det blev jag mycket nedstämd och ångestfylld, eftersom att jag under den perioden trodde att jag var drabbad av någon dödlig neurologisk sjukdom. Ångesten och nedstämdheten satt kvar även efter att de somatiska symtomen försvunnit. I samband med detta fick jag även sömnproblem, vaknade flera gånger under natten och sov mycket lätt. Kunde vakna mitt i natten i förvirring eftersom att drömmarna varit så verkliga så jag trodde att det hänt på riktigt. Detta händer mig fortfarande, drömmer verkliga drömmar varje natt och kommer nästan alltid ihåg de dagen efter. Fick också stark tinnitus och brusig syn. Men det värsta var att jag slutade tycka saker var roliga, sådant som jag förut tyckt varit kul. Speciellt sociala umgängen, som jag vanligtvis varit mycket noggrann med att uppehålla, tappade jag intresse för.

Alla dessa problem kvarstår fortfarande. Tycker även att jag haft ett fåtal (väldigt få) hörselhallucinationer. Jag känner mig likgiltig till livet och inget verkar beröra mig på riktigt, orkar knappt göra någonting på dagarna. Är livrädd över att jag inte ska klara av skolan eftersom jag läst mycket om att människor med schizofreni inte orkar plugga eller arbeta. Att plugga och arbeta har varit mitt liv och jag älskar det. Men nu känner jag mig bara likgiltig. Tror ni att jag kan vara i riskzonen - och om jag är det, finns det något sätt att rädda mig från att insjukna?
  • gollum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #765365 av gollum
Svar från gollum i ämnet Har jag schizofreni?
Jag har upplevt liknande symtom det senaste halv året.
Kan det vara så att du har läst en del om schizofreni:)?
Hur som helst skulle jag iallafall kunna gissa på att du har gjort det, och lider av tvångstankar.
Hur många år är du förresten om man får fråga?
Mer
8 år 7 månader sedan #765366 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag schizofreni?
Hej och välkommen"

Nu gissar jag att du är ganska ung. I ungdomsåren är det svårt att ställa diagnos.
De symtom som du räknar upp kan vara helt normala tonårsproblem. Om det
skulle vara så att du trots allt har början på en schizofreni, så behöver du inte
lägga studierna på hyllan för det. Du kan få plugga med support. Motion kan
jag rekommendera och komedier på bio. Om du måste grotta ner dig så kan
poesiläsning vara till hjälp. Jag gissar att du har en lätt depression. Sådana
där kroppssensationer är inte ovanliga, men brukar sällan vara något farligt.
Jag hoppas innerligt att det inte visar sig att du har drabbats av schizofreni.
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #765371 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Tack för svar. Jag är 22 år och har aldrig tidigare haft psykiska bekymmer. Det är också därför det är så påtagligt för mig nu eftersom att det är sådan stor skillnad från hur jag vanligtvis brukar må. Jag har gått runt i tre månader nu med samma symtom, de har varken förvärrats eller förbättrats. Har gått runt och tänkt konstant "jag har schizofreni". Den värsta sommaren i mitt liv.
Mer
8 år 7 månader sedan #765387 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Ofta är det så att de som tror sig ha schizofreni brukar inte ha det. 80 % av de som har schizofreni har någon i släkten med psykossjukdom. Innan schizofrenin utbryter kan man ha andra symptom, som depression och ångest, Ofta sjunker också arbetsförmåga och studieförmåga. Man kan ha problem med koncentration och närminne t.ex.
Har psykiater och psykolog sagt att du inte har schizofreni så är det säkert så. Korta psykotiska symptom kan förekomma vid depression och ångestsjukdomar, så det är inte specifika för schizofreni. Det finns ett vetenskapligt test på sajten, som kan upptäcka tidiga tecken på psykos.

[url:3tkavn9f]http://www.viska.se/index.php/sjalvtester/kan-jag-kanske-fa-psykos[/url:3tkavn9f]
Det som kan kanske förhindra att psykos utbryter är omega-3.
Mer
8 år 7 månader sedan #765415 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
Hej Annaaa och välkommen! För mig verkar du inte ha Schizofreni. Tror att du kan vara ganska lugn. Det du berättar är på intet sett psykosliknande. Du har heller inga vanföreställningar, du platsar helt enkelt inte som en med diagnosen Schizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum