Har jag schizofreni?

Mer
8 år 7 månader sedan #765790 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Har för mig att någon här har haft TV-brus. Det är sällsynt och kallas på engelska för visual snow.

en.wikipedia.org/wiki/Visual_snow
Mer
8 år 7 månader sedan #765801 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
När jag har synhallucinationer är det klara scener, dubbelprojicerade bilder mycket liknande verkligheten. Men jag påstår att hallucinationer är lätta att genomskåda.

Jag gillar inte heller situationer då det förväntas av mig att jag är skyddsängel. Jag ser en bild, det är första scenen där bilder jag får upp i hjärnan blir till en hel film. Om jag lyckats är det sällsynt att någon ens tar notis om det.
Jag kan bara konstatera att bilderna i filmen är mycket likt verkligheten och jag kan styra dem och om behovet finns, kan jag spela upp filmen från början, bara det att händelserna och filmen går snabbare och snabbare. Till slut har människan inte någon tid kvar och jag kan inte ändra på den blivande verkligheten.

Misslyckandena står att läsa i pressen, dagen eller några dagar efter.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #767195 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Jag undrar en sak. Om omega 3 kan förhindra psykos, betyder det att det kan förhindra att insjukna i schizofreni också? Eller om man kommit in i prodromalfasen kommer man att fastna där om man inte får psykosen?
  • cholowiz13
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #767197 av cholowiz13
Svar från cholowiz13 i ämnet Har jag schizofreni?
En aning kanske, men om du är mer sårbar än andra för psykos kommer du nog drabbas förr eller senare.
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #767199 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Vad menar du med en aning? det krävs väl att man har en psykos för att kunna få diagnosen. Men samtidigt sägs det att vissa schizofrena inte har psykoser. Hur ska då omega 3 förhindra schizofreni om det bara förhindrar psykoser??
Mer
8 år 7 månader sedan #767294 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Det är inte säkert att omega-3 förhindrar schizofreni. En studie gav skyddseffekt hos 40 % medan en annan studie har inte efter ett år sett någon effekt. Tidiga tecken på psykos kan försvinna, men andra psykiska problem kan dyka upp, som t.ex ångest och depression. Sedan kan nedsättning i arbetsförmågan finnas.